۱۳۹۱ مهر ۱۳, پنجشنبه

تورم ماهانه 70 درصدی؟

استیو هنک از موسسه کاتو و استاد اقتصاد دانشگاه جان هاپکینز ادعا می کند که طبق محاسباتی که کرده، تورم ماهانه در ایران بایستی در حدود 69.6% شده باشد که رکورد تاریخی تورم در ایران خواهد بود اگر درست باشد. چند نکته:

1- روش محاسبه هنک برای من روشن نیست و به این آمار من به دیده شک نگاه می کنم. فکر می کنم که تورم هنوز به این حدود نرسیده باشد. گر چه آماری هم ندارم که این را ثابت کنم.

2- چرا بانک مرکزی به صورت شفاف تورم را اعلام نمی کند. اگر تورم را اعلام نکنید اعدادی مثل این حالت چسبندگی پیدا می کنند. 

3- عدد و رقم تورم در این شرایط به هم ریختگی اقتصاد ایران چندان مهم نیست. مردمی که، درآمدشان تقریبا ثابت مانده، با سبدی به بازار می روند و  و محتوای این سبد را با محتوای آن در سال گذشته مقایسه می کنند با استخوانشان می دانند که تورم به آنها چه می کند. اعلام این آمار مردم را ناراحت تر نمی کند. اعتماد را افزایش می دهد.

4- که این ما را می رساند به بزرگترین بحرانی که الان در ایران با آن مواجهیم و آن بحران اعتماد است. وضعیت به هم ریختگی ارزی تا حدود زیادی ناشی از عدم اعتماد بازارها و مردم به دولت و بانک مرکزی است و کسی جز بانک مرکزی این اعتماد را از بین نبرده است. سالها طول خواهد کشید که این اعتماد به مردم برگردد.

پ.ن. رابطه ریال و دلار در بازار آزاد و رسمی به نقل از هنک:





۶ نظر:

ناشناس گفت...

سلام جناب قندی
من اصلاً سواد اقتصادی ندارم و نمی دانم تورم را چطور محاسبه می کنند ولی می بینم از پارسال تا حالا قیمت لبنیات، تخم مرغ، گوشت مرغ، لوازم بهداشتی مثل شامپو و دستمال کاغذی و میوه دو برابر شده، کاغذ بیش از دو برابر، گوشت قرمز نزدیک دو برابر، پوشاک و کفش در همین حدود و خلاصه افزایش قیمت هیچ چیز آنطور که دولت می گوید در حد 25% نیست. 70% که خوب است، بگویند تورم 100% هم شده من باور می کنم.

حجت قندی گفت...

ناشناس:

با وجود همه حرفهایی که شما زدید وحق با شما هم هست، من باور نمی کنم که تورم 70 درصد شده باشه. به هر حال بانک مرکزی و آمار باید تورم رو به همون صورت سازگار که حساب می کردن حساب کنن و به مردم اعلام کنن. تا وقتی تورم اومد پائین و گفتن که داره می یاد پائین هم مردم باور کنن.

ناشناس گفت...

ممنون از پاسخ
دیگر رشته ی کار بدجوری از دست رفته و بعید است بانک مرکزی نرخ تورمی اعلام کند چون حتماً همان تعدیل شده اش هم به مصلحت نیست. مردم هم از بس دروغ شنیده اند تا چیزی را خودشان حس نکنند باور نمی کنند.

صدرا گفت...

سلام آقای قندی
وقتی نوشته قبلی تان را دیدم دقیقا می خواستم همین موضوع تورم 70 درصدی (تازه با نرخ دلار 2500 تومن و نه اعداد اخیر 4000 تومنی) رو از شما بپرسم. و یک مطلب حاصل از تجربه شخصی تورم سالهای پایانی جنگ و زمان هاشمی و حضرت رییس دولت کنونی، من در دو مورد قبلی به خاطر ندارم وضعیت همه مشاغل و صنوف تا این حد آشفته بوده باشد. به نظر من مهم تر از عدد تورم که سبد خرید روزانه و ماهانه ما عدد بزرگتر از 70 درصد است، نرخ واقعی بیکاری است. وضع رکودی شدید در حد کارگاه های کوچک مبل که نئوپان ندارند و کارگاه های چاپ که کاغذ و جوهر و لوازم مصرفی چاپ ندارند و حتا کارگاه های خدماتی مانند قالی شویی (افزایش هزینه جاری مانند انرژی، حمل و نقل و کارگر و لوازم شوینده و ...)و ...
من در هیچ دوره ای چنین رکودی رو بخاطر ندارم. سوالم بعد این همه قصه این بود که راهی نیست وقتی هیچ اعتمادی به نهادی مثل بانک مرکزی بویژه بعد از ریاست فردی مثل بهمنی و نهادهای رسمی دیگه که باید آمار رو اطلاع بدهند و بدلیل دستوراتی مانند عدم ارایه آمارهای نگران کننده یا هر دلیل دیگری، اعداد مخدوش اعلام می کنند، از روی شاخص های دیگه ای حدس معقولی درباره تورم زد؟

حجت قندی گفت...

سلام صدرا:

یک حداقلی از دیتا از منابع رسمی باید بیرون بیاد برای اینکه حدسی راجع به نرخ تورم زد. من روش دقیق محاسبه تورم رو در ایران نمی دونم. روش تکنیکالش رو می گم. کم کم ولی بعضی از اطلاعات درز می کنه و آدم یک تخمینی از تورم در داخل ایران می تونه بزنه. ولی غیر از اون مگه که شما پول و وقت خرج کنی و به کلی آدم زنگ بزنی و مقایسه قیمت حال و گذشته بکنی راه حل دیگه ای نیست. ولی نکته شما که رکود هم یک مشکل بزرگه نکته مهمیه.

حسین گفت...

حجت
من هم فکر می کنم تورم ماهانۀ 70 درصدی اگر نه غیر ممکن، خیلی غیر محتمل است. می گوید تورم را بر مبنای نرخ ارز بازار سیاه حساب کرده. برای همین است که این نرخ را بدست آورده.