۱۳۹۱ شهریور ۸, چهارشنبه

شباهت و تفاوت ایران و نروژ

شباهت: ایران و نروژ هر دو کشور نفتی اند. به این معنی که درآمد هنگفتی از نفت دارند. البته درآمد سرانه نفت نروژ به مراتب از ایران بیشتر است.

تفاوت: قیمت بنزین در نروژ به گزارش بلومبرگ حدود 10.12 دلار است. این قیمت در ایران برابر 1.2 دلار بر گالن است.

یا ما اشتباه میکنیم یا آنها. لازم است که بحث در زمینه این مقایسه باز شود.


۱۰ نظر:

حامد گفت...

با سلام
بنده اقتصاد نخوانده ام اما به نظرم مقايسه اي به اين صورت فقط وقتي درست است که دو کشور در ساير موارد کمابيش يکسان باشند. و نمي دانم چرا همه اش به اين سمت رفته ايم که هزينه ها واقعي شود، اما در مورد درآمده نه!

حجت قندی گفت...

حامد خان:

درآمدها واقعی بشن رو من نمی فهمم. اما اگه منظورتون اینه که درآمدها سریعتر رشد کنن، در اون صورت یک راه اینه که هزینه ها رو واقعی تر کنیم. البته مهمه که بدونیم که این هزینه واقعی کردن با اون چیزی که در ایران می گذره که تورم همه سیگنالها رو کور کرده متفاوته.

حامد گفت...

با سيگنال دادن قيمت ها موافقم. اما آيا آزاد سازي قيمت ها* لزوما به بهبود اقتصاد مي انجامد؟ مثلا با گران شدن بنزين با فرض ثابت ماندن تقاضا (اتفاقي که کمابيش بعد از هدفمندي و در نتيجه گران شدن بنزين افتاد) در آمد اضافه اي به جيب دولت مي رود. حال به نظر من (به دلايل سياسي) اين مي تواند وضع مردم را بدتر کند: مثلا در حالي که تورم 30% است، افزايش حقوق 18% "ديکته" مي شود (به دليل همان دولتي بودن اقتصاد) و در عوض افزايش در آمد دولت از بنزين صرف منافع "دولت" و نه "ملت" مي شود. اين چيزي است که بنده در ايران لمس مي کنم و مدل هاي اقتصادي رقابت کامل به هيچ وجه توضيح نمي توانند بدهند.
* در واقع من خيلي معني آزاد سازي قيمت ها در اقتصادي که بخش اعظمش دولتي و شبه دولتي است را نمي فهمم. اين که همه ي قيمت ها آزادانه توسط مکانيزم بازار تعيين شوند در ايران غبر ممکن است. بگذريم که با در نظر گرفتم تعامل با اقتصاد جهاني قضيه پيچيده تر هم مي شود.

حجت قندی گفت...

حامد خان:
اینکه دولت تمام دنیای ما رو به دست گرفته حرف درستیه که شما دارین می زنین. حرفی که من می زنم اینه که همه حرفهایی که درباره ارزونی بنزین ما می زنیم ملت نروژ هم می تونن بزنن. ولی از دید کاملا اقتصادی بیایم نگاه کنیم ببینیم چرا ملت نروژ به گرونترین بنزین دنیا راضیست و ملت ایران به ارزون ترین های اون؟

حامد گفت...

البته اساتيد فن بايد اين موضوع را تحليل کنند، اما من به عنوان يک شهروند ساکن ايران منافع خودم را در راستاي منافع دولت نمي بينم. يعني اين استدلال پنهان وجود دارد که اگر من بنزين ارزان مصرف نکنم سود حاصل صرف مثلا فربه سازي نيروهاي نظامي که در خلاف منافع من عمل مي کنند مي شود. درست است که بنزين اگر ارزان نمي بود مي شد خيلي استفاده هاي بهتر از آن کرد اما با ساختار سياسي ايران چنين اتفاقي نمي افتد (در راستاي نظر پيشينم). اما مردم نروژ به هيچ وجه اين استدلال من ايراني را ندارند، دولت آنها در خلاف منافع آنها عمل نمي کند و در نهايت مي دانند که از گراني بنزين سود مي برند.

a problem solver گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
حشمت الله گفت...

سلام،
من دوستم نروژ درس میخونده پارسال، و من همین الان پرسیدم ازش که چطورری بوده نروژ قیمت‌ بنزین، گفته که، من نقل قول میکنم فقط "آره درسته قیمت بنزین، اما مثلا واسه برق پول نمیدن، طوری که حتی موقعی که خونه هم نیستن لامپها روشن هست و اهمیتی نمیدن"
با این حساب باید برق هم مجانی باشه تو ایران آیا؟

ناشناس گفت...

به نظر من بنزین باید قیمت واقعی خود را داشته باشد و ضمنا قیمتش باید بازدارندگی داشته باشد. این قیمت همان هزینه ای است که دارد به جامعه ما تحمیل می کند اول که خود هزینه بنزین بعد الودگی هوا بعد ترافیک هزینه اتلاف وقت مردم در ت رافیک هزینه بیماری بر اثر الودگی هوا و...که کلا به نظر من باید لیتری سه چهار هزار تومان باشد و مدام هم در حال تغییر با تورم باشد تا وقتی دوستان می خواهند اتومبیل بیرون بیاورند بخشی از مغز که مسئول مقایسه است کمی با استرس بیشتری به تحلیل بپردازد.این همه ماشین در خیابان سرعت حمل .و نقل عمومی را کاهش داده هر بار که ما این حرف را زدیم حضرات داد و بیداد کردند که ای وای پس این مسافرها را چه کسی جابجا می کند؟خب سرعت حمل و نقل بیشتر می شود خیابانها خلوت تر می شود هزینه اش صرف خرید اتوبوس جدید می شود.
به نظر من باید انقدر بنزین بالا برود که دوستان اتومبیل بیرون نیاورند.تورم هم می اورد بیاورد ولی باید نرخ بنزین به دلار حساب شود که تورم هم تکانش ندهد
اعتقاد زیادی دارم به اینکه هر کس ماشین بیرون می اورد باید مالیات و پول زیادی بدهد.
دم نروژ هم گرم ،مردم باید یاد بگیرند بر مبنای هزینه انرژی بالا زندگی کنند و درامدها به تناسب بالا برود ولی در هر حال باید طوری قیمت بنزین بالا برود که بازدارندگی ایجاد کند.کلا منظورم این است که بنزین باید یکی از اقلام بسیار گران جامعه باشد حالا درامدها هم هر چه می خواهد بشود.
هزینه حمل و نقل عمومی هم تا حد امکان پایین نگه داشته شود.

علی گفت...

حجت به نکته بسیار خوبی اشاره کرده است، بنظر من حامد از دید یک مصرف کننده صحبت می کند و فکر می کند چون جامعه کامل نیست، کاملی که هیچوقت در دنیای واقعی وجود ندارد، پس این حق اوست که سوخت ارزان داشته باشد.

محسن صالحی گفت...

سپاس از شما