۱۳۹۱ مرداد ۳۰, دوشنبه

رونق بازار ارز افغانستان به لطف تحریم ایران

نیویورک تایمز گزارشی در هفته گذشته درباره رونق بازار ریال-دلار در افغانستان به یمن تحریم ایران دارد. گزارش می گوید که دلالها، ریال را بار کامیون می کنند و از مرز عبور می دهند تا در بازار افغانستان با دلار مبادله شود. برای عبور ریال از مرز، دلالها چیزی بین 5 تا 7 درصد پول را مطالبه می کنند.

چند نکته دیگر درباره این گزارش قابل توجه است: یکی اینکه همین قاچاق ریالی دلاری به نوعی دور زدن تحریم است. دوم اینکه تا آنجا که من می فهمم دولت ایران حد اقل به صورت رسمی با این کار مخالف است و به عبارتی ریسک این کار را افزایش می دهد که البته با توجه به اینکه این مبادلات به مقابله با تحریم کمک می کند این مخالفت عجیب و غریب است. سوم اینکه ، من نمی فهمم چرا نباید بازار ارز داخلی را کم ریسک کرد که مبادلاتی اینچنینی تا حد امکان در داخل صورت گیرد و چرا فرستادن ریال به خارج از کشور باید دردسر ساز باشد؟ 

رفتار ضد اقتصادی و مداخله دولت در بازارها و بدتر از همه سر ناسازگاری با همه دنبا، در گذشته باعث کمک ایران به رونق اقتصادی ترکیه و دوبی می شده است. اثر مثبت تحریمهای اخیر این است که ما در حال کمک به رونق اقتصادی افغانستان و کردستان عراق هم هستیم. به قولی سعیکم مشکور.

۲ نظر:

ناشناس گفت...

درود
رشته من اقتصاد نیست اما اقتصاد خرد و کلان را به دقت خوانده ام و با مکاتب مختلف اقتصادی آشنایی سطحی دارم گاهی اینجا نظراتم را هم می نویسم
یک سوال دارم می خواستم ببینم شما یا دوستانی که اطلاع دارند چه کتابهایی را برای داشتن اطلاعات عمیق تر در زمینه مکاتب مختلف اقتصادی :اتریش ،نهادی ،شیکاگو و...را برای مطالعه به بنده پیشنهاد می کنید آیا کتابی وجود دارد که جامع و روان توضیح داده باشد و مقایسه هم کرده باشد، حتی المکان در بازار داخلی قابل تهیه باشد؟
ممنون می شوم جواب دهید

حجت قندی گفت...

ناشناس:
درود.
من نمی دونم شما کجا هستید. اگر در امریکا یید من توصیه ام اینه که یک کتاب مقدماتی اقتصاد بخونید. این دعوایی که در ایران بر سر مکاتب اقتصادی هست از نظر علمی و در اینجا که امریکا باشه خیلی اهمیت ندارند. مخصوصا مکتب اتریشی که در ایران خیلی سرو صدا کرده اما اینجا اون اهمیت رو نداره. اینجا که یک دانشجو قراره درس اقتصاد بخونه ما از پایه و آنچه قطعا مورد پذیرش اکثر اقتصاددانان جدی هست رو بهش درس میدیم. به کسی نمی گیم برو هایک رو بخون.