۱۳۹۰ مهر ۲۶, سه‌شنبه

معنی واقعی یک اسرائیلی در برابر صدها فلسطینی

خبر مبادله یک سرباز اسرائیلی در برابر صدها (یا هزارتا) فلسطینی در صدر اخبار دنیاست. تحلیل های متعددی هم برای این خبر در فضای مجازستان مشاهده می شه. ولی یک مفهوم همه جا تکرار می شه و اون اینه که مثلا "اين مبادله ارزش جان يک اسرائيلی را در برابر جان صدها فلسطينی نشان می دهد". همین جمله رو به شکلهای گوناگون دیگه هم می بینید. که البته از نظر اقتصادی این دیدگاه کاملا غلطه.

از نظر اقتصادی، مبادله ارزش ایجاد می کنه. مثلا وقتی شما از خواروبار فروش سر کوچه یک کیلو گوجه به قیمت هزار تومن می خرین، ارزش اون یک کیلو گوجه برای شما بیش از هزار تومنی هست که ازش گذشت کردید تا گوجه داشته باشید (و گر نه هزار تومن رو نمی دادید یک کیلو گوجه بگیرید)، و ارزش هزار تومن برای خواروبار فروش بیش از ارزش این یک کیلو گوجه است و گر نه به شما اون گوجه رو هزار تومن نمی داد. اشتباه خواهد بود اگه بگیم یک کیلو گوجه هزار تومن می ارزه به این دلیل که قیمتش اونه. اگه ارزش یک کیلو گوجه هزار تومن بود هیچ گوجه کاری گوجه اش رو نمی فروخت و به جای پول گوجه رو برای خودش نگه می داشت. در اینجا یک ارزش نداریم، بلکه چهار ارزش داریم از دید دو طرف مبادله.

معنی مبادله اسرائیل فلسطین هم همینه: برای تصمیم گیر اسرائیلی، ارزش آزادی این یک سرباز بیش از ارزش نگه داشتن هزار فلسطینی در زندان هست. برای تصمیم گیر فلسطینی (حماس) ارزش آزادی هزار فلسطینی بیش از ارزش نگه داشتن یک سرباز اسرائیلی هستش. البته در اینجا ارزش عبارت است از تمام منافعی که برای یک طرف ایجاد می شه. مثلا تصمیم گیر اسرائیلی به منافع اقتصادی، سیاسی، انتخاباتی، و احساسات شخصی ....فکر می کنه و طرف فلسطینی هم همین طور. معلومه که هیچ کس در کابینه اسرائیل نمی شینه بگه که "ارزش هر اسرائیلی از ارزش هزار فلسطینی بیشتر است پس هزار تا از اونها رو بدیم و سربازمون رو پس بگیریم." اگه اسرائیل می تونست فقط یه فلسطینی رو بده و سربازش رو پس بگیره این کار رو می کرد. جان فلسطینی ها هم براشون ارزش نداره نه یکی نه هزار تاش. در مورد طرف فلسطینی هم همین قضیه صادقه.

از دید هزینه هم می شه به قضیه نگاه کرد. هزینه اسیر و زندانی کردن فلسطینی ها برای اسرائیل خیلی زیاد نیست. هزینه اسیر کردن یک اسرائیلی برای فلسطینیها خیلی بالاتره، (مثلا شاید هزار برابر). شاید به این دلیل باشه که یک نفر برابر هزار نفر مبادله می شه.

پ.ن. اول گفتند هزار تا، حالا می گن چند صد تا. ما که نفهمیدیم چند تا ولی به هر حال خیلی:)



۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

بنده فکر میکنم که باد زیاد فلسطین در شکم جناب عالی پیچیده ،اگر نه اینقدر به زحمت نمی افتادید برای ماله کشی از نوع حسین شریعت مداری . پنج ساله که این مبادله را از اسرائیل می خواستند و نتانیاهو از طرف مردمش مجبور به این کار شد . اسرائیل به عنوان کشور دمکراتیک برای شهروندانش ارزش و اعتبار قائل است درست بر عکس کشورهای بدبخت اسلام زده خاور میانه که آدمیزاد مانند احشام و چهار پایان حساب می شود !shariar

حجت قندی گفت...

ناشناس محترم:

نظر شما اصلا ربطی به موضوعی که من مطرح کردم نداره. شما می گین که شهروندان از نظر بعضی از حکومتها ارزش ندارن. من با این نظر شما کاملا موافقم. این ربطی به این نداره که ارزش یک اسرائیلی مساوی هزار فلسطینی هست یا نه.

در ضمن شما به صورت ناشناس اینجا مینویسین و با خیال راحت بی ادبی می کنید که خیلی جای تاسف داره که کل فضای وب همین جوری شده.

امیرمسعود گفت...

نویسنده‌ی گرامی! بعضی‌ها کاری ندارن که حرف شمادرسته یا نه. فقط به این کار دارن که شما اسم فلسطین آوردی یا نه. اگه آورده باشی متهم هستی. بنابراین دلگیر نشید ازشون.
مطلبتون عالی بود.

حجت قندی گفت...

امیر مسعود خان:

خیلی ممنون از کامنت.

ناشناس گفت...

الدنگهای دو طرف اگه این کار رو پنج سال پیش کرده بود یه عده بدبخت این مدت رو پشت میله ها نمی موندن

ساسان گفت...

درود

معنی واقعی این کار این است که

اگر یک اسرائیلی کشته شود در مقابل 1000 فلسطینی کشته خواهد شد.

حجت قندی گفت...

ساسان
متاسفانه شرایط همینه که شما می گین

ناشناس گفت...

What do you think about this:
https://www.facebook.com/notes/aidin-rashidi/%D8%A8%D9%85%D8%A8-%D8%B3%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B11/10150420588825520
(Sorry it's irrelevant to your post)

Amir گفت...

حجت جان
نوشته خیلی خوبی بود، من هم کم و بیش داشتم به این مقایسه عجیب و غریبی که ملت تو نوشته هاشون می کنند، فکر می کردم! مگه هر نوع عددی رو می شه با هر نوع عددی مقایسه کرد؟
خوش مان آمد برادر!

حجت قندی گفت...

امیر خان

گاهی باید به طریق دیگه ای دید.:)

Ali گفت...

سلام حجت یادداشت خیلی خوبی بود. کاربرد جالبیست برای هزینه فرصت و اثرش بر تعیین نرخ مبادله.