۱۳۸۹ اسفند ۱۶, دوشنبه

تفاوت قیمت نفت برنت و وست تگزاس اینترمدی ایت

تا همین چند سال پیش و به طور نرمال، تفاوت چندانی بین قیمت نفت برنت، شاخص نفت در بورس لندن، و نفت وست تگزاس وجود نداشت و اگر تفاوتی بود این بود که قیمت نفت وست تگزاس یکی دو دلار بیش از برنت بود। اما مدتی است که شاخص قیمت نفت برنت از تگزاس گرانتر شده است। این تفاوت قیمت در این لحظه که این مطلب را می نویسم 11 دلار است। مدتی است که سعی می کنم این تفاوت قیمت را بفهمم। یک دلیل ممکن است این باشد که فشار تقاضا از بازارهای شرق می آیند و اهمیت امریکا در بازار انرژی به نسبه کمتر شده است। اما چرا معامله گران آربیتراژ نمی کنند؟ و چرا این تفاوت به این بزرگی است؟

۴ نظر:

Mahdi گفت...

ویکی پدیا توضیحی برای این قضیه داره:
افزایش قیمت برنت به خاطر ناآرامی‌های خاورمیانه و شمال آفریقاست و حمل نقل نفت از کوشینگ اکلاهما به ساحل غربی امریکا برای آربیتراژ خیلی هزینه بر هست.
یه مورد مشابه هم سال 2007 اتفاق افتاده بوده انگار که به خاطر محدودیت های پالایش در امریکا بوده.
http://en.wikipedia.org/wiki/West_Texas_Intermediate#Anomaly_in_2011

حجت قندی گفت...

خیلی ممنون از توضیح. اینکه حمل و نقل نفت از کاشینگ به جاهای دیگه خیلی زیاده، مشکل آربیتراژ رو در کوتاه مدت نشون می ده. من شک دارم که در میان مدت بتونه توضیح دهنده باشه. چونکه نفت از جاهای دیگه به کوشان می یاد نه اینکه از کوشان فوران کنه. نفت وست تکزاس ممکنه که در مثلا کانادا تولید شده باشه. امیدوارم که پازل رو توضیح داده باشم.

حجت قندی گفت...

منظورم اینه که ممکنه که توضیح دیگه ای وجود داشته باشه یا اینکه این تفاوت خیلی کوتاه مدت باشه. من مطمئن نیستم.

علی گفت...

بنظرم این روزها بازار انرژی دارد یک شیفت ساختاری می بیند بخاطر بحث ریسک.