۱۳۸۹ شهریور ۳۱, چهارشنبه

تغییر قیمت طلا اهمیت اقتصادی ندارد

سوال: اگر قیمت طلا دو برابر شود چه اتفاق مهمی در اقتصاد دنیا رخ می دهد؟ جواب: هیچ
سوال: اگر قیمت طلا نصف شود چه بلایی بر سر اقتصاد جهان نازل می شود؟ جواب: هیچ
من نمی فهمم چرا دنیای اقتصاد تیتر اصلی امروز را به رکورد شکنی طلا اختصاص داده است. شاید تیتر شنبه مربوط به رکورد شکنی قیمت خربزه باشد.:)

۱۵ نظر:

محمد گفت...

فكر نمي‌كني طلا همچين يه ذره با خربزه فرق داره؟؟؟؟؟

حامد قدوسی گفت...

حجت من مطمئن نیستم این طور باشه. هر تغییر قیمتی در اقتصاد علامتی از یک تغییر در یک مقدار یا پارامتر ساختاری است. طلا قرار است جزیی از پورت‌فولیوی سرمایه‌گذاری ملت باشد و قیمت آن احتمالن درون‌زا است. بالا رفتن قیمت طلا احتمالن به معنی شیفت تقاضا از سایر کلاس‌های دارایی است که خود حتمن ریشه حقیقی دارد.

ناصر گفت...

شاید به نظر برسد که هیچ ! اما باید پذیرفت در تمام طول تاریح تمدن عناصر کمیاب به نوعی عامل انتقال دارایی ها و ارزش افزوده ها از شخصی به شخص دیگر ویا از زمان های قدیم تر به اینده گان .به نظر این جانب گرانی یا ارزانی طلا نشان دهنده کاهش اطمینان یا افزایش اطمینان به سایر عوامل انتقال دهنده میباشد
ناصر

ناصر گفت...

شاید به نظر برسد که هیچ ! اما باید پذیرفت در تمام طول تاریح تمدن عناصر کمیاب به نوعی عامل انتقال دارایی ها و ارزش افزوده ها از شخصی به شخص دیگر ویا از زمان های قدیم تر به اینده گان .به نظر این جانب گرانی یا ارزانی طلا نشان دهنده کاهش اطمینان یا افزایش اطمینان به سایر عوامل انتقال دهنده میباشد
ناصر

حجت قندی گفت...

محمد:
البته که فرق داره. یکی رو می شه خورد و اون یکی رو نه.
از نظر اقتصاد کلان، تغییر قیمت جهانی طلا هیج نتیجه مهمی در پی نداره.

حجت قندی گفت...

حامد عزیز:
حرف شما درست. ولی این ناقض حرف من نیست. به نظر من یه پارامتر مهم اینه که جهان سومی ها مخصوصا هندی ها پولدار شدن و این روی قیمت طلا تاثیر گذاشته. اما اگه توی پورت فولیوهای خیلی بزرگ مثل دارائی های چین نگاه بکنی طلا توش نمی بینی. دولت هند دوسال پیش خواست 4 میلیارد دلار طلا بخره کلی قیمت رو جابه جا کرد.
از نظر کلان اما اصلا هیچ اهمیتی نداره.

حجت قندی گفت...

ناصر:
بازم حرف شما ناقض حرف من نیست. اگه یه نفر از آینده پول ملی اش نگران باشه ممکنه طلا بخره.
اما بازم می گم تغییر قیمت طلا پارامترهای کلان اقتصادی هیچ کشوری رو تغییر نمی ده و بنا براین اصلا اهمیتی نداره.
اگه فقط بخواین تو ایران زن بگیرید یا طلاق بدین قیمت طلا براتون یه کم مهمتر می شه.

Ali گفت...

Salam Hojat,
I do not know, may be they want to have a sensation in Tehran's gold market. Interestingly enough though is the fact that since gold has an important role in housewives saving in Iran we all think that is the case everywhere. Citigroup stock losing its value is a different matter!

حجت قندی گفت...

Ali

Yap,
The news about gold is just sexy.

هادی چاوشی گفت...

در روزنامه‌نگاری -حتی روزنامه‌نگاری اقتصادی- تیترها را تنها بر پایه‌ی «اهمیت اقتصادی» انتخاب نمی‌کنند. «دربرگیری»، «عجیب و استثنایی بودن» و «بزرگی مقدار» جزو ارزش‌های خبری هستند و به نظر می‌رسد موضوع تغییر قیمت طلا یا حتی خربزه، از این حیث «ارزشمند» به حساب می‌آید.
فراموش نکنید که «دنیای اقتصاد» یک روزنامه با مخاطب عام است، نه یک ژورنال علمی.

حجت قندی گفت...

هادی چاوشی:
موافقم. مسئولیت پذیری هم البته مهمه.

ناشناس گفت...

فکر می کنم اصل حرف آقای چاوشی درست است. اما همانطور که گفتید مسئولیت رسانه هم اهمیت دارد بر این مبنا می توان گفت: بله تیترها بر پایه اهمیت خبری ارزش پیدا می کنند و نه صرفا اهمیت اقتصادی اما نه هنگامی که در 6 ماه گذشته بیش از 10 تیتر یک و تیتر دو به فتح قله تاریخی طلا اختصاص داده شده باشد!
کجای دنیا یک روزنامه در عرض چند ماه چندین بار تیتر می زند فتح قله تاریخی طلا!

حجت قندی گفت...

ناشناس:
درسته. البته از دنیای اقتصاد انتظار بیش از اینه. بعضی از رسانه های دیگه توی ایران حتی ارزش بررسی هم ندارند.

مرتضی گفت...

سلام
عنوان این پست می گوید: تغییر طلا اهمیت اقتصادی ندارد. متن مندرج در پست تاکید میکند که تغییر قیمت طلا تاثیری بر اقتصاد جهان(*) ندارد.
به نظر می رسد که آنچه از نگاه روزنامه دنیای اقتصاد اهمیت داشته است تاثیر قیمت طلا بر اقتصاد ایران باشد . و اهمیتش همان است که حامد قدوسی در نظرش فته است. طلا در پرتفولیوی ایرانی اهمیت دارد و در شرایطی که وضعیت زمین و مسکن در رکود است می تواند وزن طلا در این پرتفولیو جانشین بخشی از وزن زمین و مسکن شود . روزنامه می داند که چشم های سرمایه گگذاران ایرانی دائما نمودار قیمت سکه و زمین و مسکن را رصد می کند . قیمت طلا بر اقتصاد جهان تاثیر داشته باشد یا نداشته باشد برای خوانندگان روزنامه مهم است و به همین دلیل ساده می تواند جذاب باشد . هر چند که مسوولیت پذیر بودن روزنامه از همه چیز مهمتر است ولی روزنامه ها خود یک بنگاه اقتصادی هستند و مشتریانی دارند .
به هرجهت نقد شما از این روزنامه ارزشمند است و چه خوب که همه علاقه مندان به این تنها روزنامه برای اقصاد خوانده ها ایران برای تقویت آن بکوشند.

شیما توکل گفت...

رسانه یعنی همین

بی بی سی رو که قبول دارید با یه روز تاخیر تیتر یک اقتصادیش همین بود

بهای طلا رکورد شکست

http://www.bbc.co.uk/persian/business/2010/09/100924_l05_gold_price.shtml