۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

رابطه علمی پول و احساس خوشبختی

اینکه "آیا پول شما را خوشبختتر می کند یا نه" سوالی بسیار قدیمی است. جوابهای سلیقه ای بسیاری هم در برابر این سوال دیده ایم. اما حالا، به لطف شاخه ای نسبتا جدید از علم روانشناسی و اقتصاد به نام happiness یا خوشبختی، جواب به این سوال علمی تر شده است. جرا علمی؟ به این دلیل که جواب بیشتر از آمار و ارقام می آید نه از حدس و بافه های ذهنی.

جواب ساده علمی به رابطه پول و خوشبختی این است که تا یک درآمد مشخص کرولیشن (بخوانید رابطه) مثبتی بین خوشبختی و میزان درآمد وجود دارد. بعد از اینکه درآمد شما به آن حد رسید رابطه محو می شود. به عبارت دیگر، رابطه ای بین درآمد و خوشبختی وجود ندارد مگر اینکه شما نسبتا فقیر باشید. از فقر نسبی که درآمدید رابطه از بین می رود. مطالعات مختلف هم این مطلب را تائید می کنند.

اما این حد چیست؟ جواب این است که بستگی به این دارد که در چه کشوری زندگی می کنید. در امریکا و بر طبق مطالعه ای که مجله تایم آن را منعکس کرده است این حد 75000 دلار است. اگر درآمد شما کمتر از این باشد، پول بیشتر باعث شادی بیشتر می شود. اگر درآمد شما بیشتر از این باشد رابطه بین خوشبختی و میزان درآمد از بین می رود. در مطالعه دیگری که در چین انجام شده است و ان پی آر آن را منعکس کرده، حد درآمدی 450 دلار در ماه (5400 دلار در سال) است.

نکته دیگر اینکه، برای درآمدهای بالاتر از این حد، اگر درآمد بیشتر به موقعیت اجتماعی بهتری منجر شود باعث احساس خوشبختی بیشتر می گردد و الا نه. رابطه خوشبختی و درآمد به آنچه که درآمد بالاتر برای شما به دست می آورد هم بستگی دارد.


۳ نظر:

احسان گفت...

با سلام خدمت آقاي قندي
مطلب بسيار قابل تاملي است.
من مايل هستم در اين مورد اطلاعات بيشتري داشته باشم.

اگه ممكنه اون فايل را قرار بديد تا همه بتونند ازش استفاده كنند.

اگر هم ممكن است كمي اطلاعات بيشتري را براي من در اين خصوص ارسال كنيد.

مایا گفت...

مطلب عالی بود، هیچ وقت از این دید به این مساله نگاه نکرده بودم
من هم بی صبرانه منتظر فایل هستم

حجت قندی گفت...

حتما. من یه چند روزی وقت می خوام تا به سراغ اون فایل برم و درستش کنم. برای شما خیلی نباید طول بکشه ولی من اولین باریه که ادیت می کنم.

پ.ن. در حدود سه ماه پیش و در محفلی در بلکسبرگ، من سخنرانی کردم که عنوان اون "درباره خوشبختی" بود. نوار اون سخنرانی رو دارم. اما به دلیل اینکه محفل خصوصی بوده و اسم چند تا از دوستان من در اون هست، این نوار باید ادیت بشه. اگر علاقه ای به این موضوع باشه می تونم اون نوار رو ادیت کنم و اینجا بگذارم.