۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۰, پنجشنبه

استراتژی خروج از یورو

حدود یک ماه پیش با استادی از ویرجینیا تک که استاد من بوده و آلمانی هست درباره یورو صحبت می کردم. حدود یک ساعت درباره یورو صحبت کردیم. جالب اینکه دوستی دارد که یکی از تصمیم گیران مهم ای سی بی (بانک مرکزی اروپا) ست. من به استاد گفتم که خیلی تعجب آور خواهد بود اگر کمیته ای مخفی در آلمان مشغول بررسی نحوه خروج از یورو نباشد. استادم می گفت که چنین چیزی نشنیده و تصور نمی کند که چنین کمیته ای موجود باشد. من هم گفتم که تصور نمی کنم که آنقدر احمق باشند که وجود چنین کمیته ای را اعلام کنند. اعلام چنین کمیته ای موجب سقوط آزاد یورو می شود. او هم گفت که وقتی به اروپا برود از دوستش خواهد پرسید و مرا مطلع خواهد کرد. نکته اینکه تصور خروج از یورو مخصوصا به وسیله آلمان غیرممکن بود. اما وضعیت در همین یک ماه به شدت تغییر کرده است. دیروز آنگلا مرکل گفته که "ما باید بر روی استراتژی هماهنگ خروج تمرکز کنیم."

پیامد آنچه بر سر یورو می آید بر اقتصاد جهانی معلوم نیست. گر چه این پیامد خوشایند نخواهد بود. پناهنده شدن به دلار و ین، کاهش قیمت نفت، رکود عمیقتر در منطقه یورو، تغییرات سیاسی گسترده در اروپا، افزایش ریسک در بازارها، .... تنها گوشه ای از پتانسیل تغییر وضعیت یورو است. کمربندها را باید محکم بست.

۲۰ نظر:

عندلیبان گفت...

همیشه پستهایتان را می خوانم و لذت می برم از تحلیل هایتان ... یک بار هم صدایتان را رادیو شنیدم ... خواستم بدانید :)
موفق باشید

مازیار گفت...

جالبه! همیشه خروج رو برای یونان تصور می کردم. هیچ وقت از این زاویه ندیده بودمش...منطقی هم هست، کسی که ضرر کرده آلمانه نه یونان و بقیه ی اعضا.
اما چطور میشه از بین این همه یوروی در گردش سهم آلمان یا هر کشوری رو جدا کرد؟ حذف یورو به نظر مشکل تر از ایجاد اون میاد. نظر شما چیه؟
پس بالاخره با گفتن جمله ی: "ما باید بر روی استراتژی هماهنگ خروج تمرکز کنیم." قبح این قضیه هم شکست...یورو میره که بشه 1 دلار.

مازیار گفت...

راستی ما همیشه شما و بقیه ی دوستان رو از گوگل ریدر دنبال می کنیم...کمتر فرصت عرض ادب و تشکر از توی گوگل ریدر دست میده. خلاصه ممنون بابت مطالب.

Unknown گفت...

سلام
شکی نیست که قیمت یورو داره می آد پایین و اوضاع اقتصادی اروپا هم به هم ریخته ولی نگاهی به تاریخ سورو نشون میده که مثلا در انتهای سال 2008 یورو همین قیمت رو داشته و یا از دسمامبر 1996 تا سپتامبر 2004 قیمت یورو پایین تر ثمت فعلی اش بوده. بنابراین فکر نمی کنم که این چنین نوساناتی منجر به چنین تصمیماتی بشه که ممکنه اقتصاد اروپا و جهان رو شدیدا تحت تاثیر قرار بده.

Unknown گفت...

آقا من اصلا توقع نداشتم شما این مساله رو مطرح کنید.تئوری توهم تو خون ما ایرانی ها هست و کاریش نمیشه کرد.واقعا اعضای اصلی اتحادیه اروپا رو در سطحی میبینید که دست به چنین کار احمقانه و خارج از صلاحیت در این سطح بزنند؟من فکر میکنم اقتصادی در سطح اندازه آلمان و فرانسه را دست کم گرفتید.ماکرو اکونومیک و کلان نگاه کنید دوست عزیز و نزنید این حرفها را که همین نوع تفکر باعث شده که ما در ایران دفعتا از دلار فرار کنیم و به یورو پناه ببریم.طمائنینه در تفکر و تصمیم گیری یکی از علایم عمق دانش است.من استدلال های بیشماری را میتوانم بیاورم که موید موضع مخالف دیدگاه شما است.موفق باشید

حجت قندی گفت...

آقای عندلیبان:
خیلی ممنون از لطفطون

حجت قندی گفت...

مازیار:

جالبیش همینه که خیلی ها می خوان که خارج شن. استراتژی خروج نیاز به تفکر و دقت بالایی داره. دلیلش هم اینه که این کار برای اولین باره که ممکنه بخواد انجام بشه و همین عاقبت کار رو غیر قابل پیش بینی می کنه.

حجت قندی گفت...

مازیار:

خیلی ممنون. لطف دارین.

حجت قندی گفت...

پژمان:

من نمی گم که یورو حتما سقوط می کنه. اما اگه یک سال پیش به مردم می گفتین که یورو در حال سقوط هست می خندیدن بهتون. الان اما مسئله بسیار هم جدی هستش.

حجت قندی گفت...

آقای بخشوده:

من اهل نظریه توطئه نیستم به هیچ وجه. اما اگه مردم آلمان یه وقت فکر کنن که بقیه چشم به جیب اونها فقط دوختن و این وضع هم عوض نخواهد شد قطعا از یورو خارج می شن.

پویا گفت...

سلام
والا اگه هم اینطور بشه خیلی جای تعجب نیست.
احمق هایی که دلار رو فروختند و یورو خریدن نفهمیدن که پشتوانه دلار یک قدرت سیاسی نظامی اقتصادی متمرکز قدرتمنده , چیزی که یورو فاقد اونه.
من تصور نمیکنم تا حتی 100 سال آینده پول با ثبات تر و مطمئن تری از دلار تو دنیا پیدا بشه.
اسکناس سبز, همون که بعضی ها کاغذ پاره اش خواندند.

Fereshteh گفت...

من چند روز پیش در الجزیره انگلیسی شنیدم که یک کارشناس می گفت اگر وضع با همین روند پیش برود چاره ای نیست مگر خروج از یورو و از بین رفتن پول واحد. البته نمی توان روی نظر یک کارشناس تکیه کرد ولی مسئله اینست که بودن در یورو باعث شده دست و بال بسیاری از کشورهای اروپایی مثل همین یونان بسته بشود پس طبیعی است که بتدریج مردم مخالفش شوند. یا آلمانی ها که می گویند به ما چه که مشکل یک کشور دیگر را با پول مالیاتمان حل کنیم.
پس باید منتظر بود. ولی در انصورت بر سرمقادیر قابل توجهی از ذخایر ارزی ایران که به یورو تبدیل شده چه می آید ؟ حالا اگر این مسئله را بگذاریم پهلوی اینکه چندین و چند کشور دیگر همک بتدریج شروع کرده بودند به سرکشی در مقابل دلار ( مثل کویت یا حتی کره جنوبی) آن وقت بازهم تئوری توطئه امریکایی ها یا انگلیسی ها شکل می گیرد بخصوص که انکلیسی ها حاضر نشدند به یونان کمک کنند یا حتی برای تقویت یورو مایه بگذارند.

حجت قندی گفت...

خانم فرشته قاضی:

اون قسمت از ذخائر که در حقیقت قرض به کشوری مثل یونان هست در خطر هستش. اگه ذخیره قرض به کشور آلمان باشه به نظرم جاش امنه. حتی اگه یورو از بین بره.

حجت قندی گفت...

پویا:

دلار و ین الان دو پول معتبرتر و کم ریسک تر در نظر گرفته می شن.

Unknown گفت...

شرمنده، ممکن است که سوتفاهمی در میان باشد و منظور از استراتژی خروج، کنار نهادن برنامه های Stimulus Proceedings باشد؟
اینجا:
http://mygoditsfullofdoom.blogspot.com/2010/05/merkel-coordinated-exit-strategy.html
هم کوتاه همین را نوشته.
با سپاس از نوشته ها و نقطه نظرهای نغزتان.
علی پاکروح

پویا گفت...

سلام
تحلیل های کلان من بهم میگه ین با حوادث غیر مترقببه ای روبرو خواهد شد. البته نه به این زودی.
من همچنان دلار رو در کوتاه مدت و بلند مدت با ثبات ترین پول دنیا میدونم.

محسن خواجه محمدی گفت...

سلام، من یه نظر کلی در مورد وبلاگتون بدم اونم اینه که وبلاگتون از او وبلاگایی هست که آدم میتونه ازش چیز یاد بگیره. هم لینک کردم وبلاگتونو و هم بوکمارک کردم که هر روز سر بهش بزنم.
با احترام و تشکر
محسن خواجه محمدی

محسن خواجه محمدی گفت...

سلام. من یه نظر کلی میدم. وبلاگتون خیلی خوبه و از اون دسته وبلاگایی هست که آدم میتونه ازشون چیز یاد بگیره. اونو لینک کردم تو وبلاگم و بوکمارکش هم کردم که بهش سر بزنم.

با احترام و تشکر
محسن خواجه محمدی

ناشناس گفت...

tala bekharim? :)

ناشناس گفت...

ناشناس:
من توصیه های فایننسی نمی کنم.
معذرت