۱۳۸۹ خرداد ۳, دوشنبه

اخلاقیات تحقیقات علمی، تحقیقات علمی نامقدس یک پزشک

اگر فقط کمی اخبار پزشکی را دنبال می کنید احتمالا درباره رابطه بیماری آوتیزم و واکسن ام ام آر شنیده اید. داستان از این قرار است که برای اولین بار و در سال 1998 ، پزشکی به نام دکتر اندرو ویکفیلد گزارش تحقیقاتش را درباره رابطه ای بین بیماری آوتیزم و واکسن ام ام آردر مجله ای به نام د لنست (The Lancet) که در عالم پزشکی بسیار معتبر است منتشر کرد. همین تحقیقات باعث شد که عده زیادی از مردم ساده اندیش از زدن واکسن به بچه های خود خودداری کنند. تحقیقات بعدی که در مقیاس های وسیعتر انجام شد نتوانست نتایج بدست آمده در تحقیق دکتر ویکفیلد را تکرار کند. نتیجه آن شد که عده ای به انگیزه های دکتر ویکفیلد شک کردند. کاشف به عمل آمد که این آقای دکتر در حقیقت از طرف عده ای وکیل (وکلای خانواده های بچه های آوتیزم داری که علیه شرکتهای داروسازی سازنده ام ام آر) استخدام شده بوده است. جرم این دکتر این است که تضاد منافع (conflict of interest) در تحقیقش را به روشنی بیان نکرده است. گر چه خود او منکر این امر است.

دکتر ویکفیلد به همین دلیل شغلش را در تگزاس از دست داده است و جواز کسب پزشکیش هم لغو شده است.

۳ نظر:

shahdloo گفت...

ببخشید من منظورتونو متوجه نمی شم.یعنی باید در تحقیقش چی رو می گفت که مجرم نمی بود؟

حجت قندی گفت...

شما باید بگین که با پول کی دارین تحقیق می کنین. مثلا اگه BP از کسی بخواد که درباره عوارض محیط زیستی فاجعه نفتی اخیر کار کنه اون شخص به این دلیل که از بی پی پول گرفته ممکنه که این عوارض رو کمتر از اونیکه هست تخمین بزنه.

ناشناس گفت...

البته قصه بیماری اوتیزم در علم اقتصاد جالب تره. این بیماری در روانشانسی تقریبا به معنای درخودماندن و درجا زدن و خود برتر بینی و از این ها است. بنابراین بعضی می گویند علم اقتصاد اوتیزم دارد.