۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۸, سه‌شنبه

مدرسه اقتصادی

نقل است که بیمارستان و دانشگاه جان هاپکینز به این دلیل یکی از بهترین هاست که در منطقه ای قرار دارد که جنایت در آن زیاد بوده است. گرفتاری یک عده به عبارتی باعث آموزش دیگران شده است. همین حالت در فضا و زمان کنونی در مورد اقتصاد صادق است. بسیاری از کشورهای جهان گرفتار بحران اقتصادی هستند. همین گرفتاری دیگران فرصتی را برای مطالعه اقتصاد ایجاد می کند که بی سابقه است. مطالعه گرفتاری کشور یونان، مطالعه مشکلات یورو و بحران بدهی در دوبی و چگونگی واکنش کره به بحران جهانی، مطالعه واکنش فدرال رزرو در امریکا به بحران اخیر و ... همه و همه فرصتی برای آموزش است به منظور پرهیز از مشکلات اقتصادی در ایران آینده. توصیه من به کارشناسان داخلی این است که این فرصت را از دست ندهند.

پ.ن. چند روز پیش بخش اقتصادی قانون برنامه پنجم را خواندم. از نظر اقتصاد کلان که به برنامه نگاه کنید برنامه را بسیار ضعیف خواهید دید. واقعا جای تاسف است که برنامه پنج ساله یک کشور 70 میلیونی چنین بد نوشته شده باشد.

۹ نظر:

Unknown گفت...

سلام
آقا حجت میدونم این سوالم جواب خیلی کش داری داره. شایدم اصلا جواب نداره !
خیلی گیر اینم که برای تحصیلات تکمیلی برم توی اقتصاد یا بیزینس.
از یه طرف از نوجوانی دنبال اقتصاد بودم و از طرفی رشته تحصیلی خودم مهندسی صنایعه که به بیزینس نزدیکه.
گرایشم به سمت اقتصاد از لحاظ درونی بیشتره اما وقتی نگاه میکنم که چقدر اقتصاد امروز دنیا ریاضی وار شده تو ذوقم میزنه.
به نظرم ریاضی و فیزیک خونده ها یا مهندسین برق خیلی موفق تر از من میشن و در بین اونها نمیتوتم خودی نشون بدم. البته ابایی از ریاضی خوندن ندارم اما همیشه تحلیل های کلان غیر ریاضی رو هم دوست داشتم.(هر چند دوست هم ندارم کلا از ریاضی کنده شم)
بعضی وقتها هم میگم برم توی فیلد اقتصاد سیاسی( چون اقتصاد و سیاست و فلسفه رو همیشه دنبال کردم) که ریاضیش کمتره و تحلیل بیشتری میخاد و فقط فرمول نوشتن نیست.
مورد بعدی هم گرفتن فید بک از کار و درسم هست. خیلی مشتاقم که نتیجه تحقیق و پژوهشم نتیجه ملموس و قوی داشته باشه و فقط تحقیقات انتزاعی نباشه. نمیدونم چقدر از تحقیق و پژوهش دکتری های اقتصاد اینطور هستن .یا اینکه تو کدوم فیلد ها بیشتر اینطوره.
(یعنی اگه اینطور نباشه از ادامه تحصیلم لذت نمیبرم)
مورد بعدی هم بازار کار هست.
بالاخره من چه اقتصاد بخونم و چه بیزینس قطعا خارج از کشور میخونم اما همیشه فکر میکنم بازار کار (آکادمیک- غیر آکادمیک) اقتصاد چطور خواهد بود. و اگر برگردم ایران وضعیت کار چطور خواهد بود؟
یا تو کدوم فیلد ها بازار کار بهتری هست.
خلاصه آقا حجت میدونم قدری مغشوش نوشتم اما اگه چیزی به ذهنت میرسه برام بنویس شاید یه کم از گیجی در بیام.
ممنون...

حجت قندی گفت...

پویا:
به این لینک نگاه کن. اونجا یه بحثی در این زمینه هست که ممکنه که تا حدودی کمک کنه.

http://chaay.ghoddusi.com/2008/04/post_880.html

ناشناس گفت...

forsate khoobye, ama mage kheyli az moshkelati ke alan darim ghablan too keshvaraye dige tajrobe nashodeh? moshkel ine ke oosoolan ba barnamerizi va yad gereftan az gozashte biganeyim.

ma too hamin tarikhe khodemoonam barha eshtebahatemoono tekrar kardim.
tajrobe amookhtan az keshvaraye dige pishkesh 

حجت قندی گفت...

ناشناس:
اگه منظور دولتمردان ایرانه که درسته. اونها اشتباهات خودمونم تکرار می کنن. اما منظور من کارشناسای اقتصادیه که باید یک کم چشمشون رو رو به مسائل جهان بازتر نگه دارن.

پویا گفت...

سلام
من این لینک رو قبلا با همه کامنتهای زیرش خونده بودم و کاری که کرد این بود که بیشتر گیجم کرد.
به هر حال ممنون از پاسخت ...

حسین گفت...

برنامۀ سوم؟
جزئیات بیشتر اگه بدی ممنون میشم

حجت قندی گفت...

حسین:
پنجم منظورم بود. نمی دونم خوندین یا نه؟

ممنون

حسین گفت...

نه هنوز وقت نکردم ولی باید بخونمش. اگه چیزی در موردش داری بنویس. من هم سعی می کنم بنویسم

Babak گفت...

دو روز برای کنفرانسی در جانز هاپکینز بودم و دو نکته را فهمیدم که شاید به خط اول پست شما مربوط باشد:
۱-یکی از موفقیتهای این دانشگاه این بوده است که جزو اولین دانشگاههای امریکاست که سعی کرد تحقیق و کار عملی را با درس محض ترکیب کند. پایه گذاران و کارکنان جانز هاپکینز تحقیق محوری را جزو موفقیت دانشگاه می‌دانند.

۲- دانشگاه در ابتدا در جای بدی بنا نشد. حتی نقل است که اطراف آن پر بود از یهودیان ثروتمند. چند روز بعد از ترور مارتین لوتر کینگ در اغلب شهرهای امریکا ناآرامی‌هایی از جانب امریکایی‌های آفریقایی تبار بوجود آمد که بالتیمور هم یکی از آن شهرها بود. به تبع آن غارت، کشته و زخمی شدن تعدادی و در نهایت رها شدن خانه‌ها، ظاهرا موقعیت برای جایگزین شدن «گروهی» از افراد با میزان جنایت بالا ایجاد شد...

منابع:
http://www.hopkinsmedicine.org/hmn/s09/annals.cfm

http://www.baltimore-maryland.org/history/baltimore-history.html

http://teachingamericanhistorymd.net/000001/000000/000061/html/t61.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Pikesville,_Maryland#Jewish_community