۱۳۸۷ بهمن ۳۰, چهارشنبه

فیلم مستند بسیار جالبی از PBS درباره بحران در امریکا

گرچه این فیلم درباره ریشه های بحران صحبت نمی کند اما چگونگی واکنش دولت و فدرال رزرو را بیان می کند که بسیار جالب است. مخصوصا قسمتی که درباره اشتباه دولت در عدم نجات شرکت لمن برادرز به وسیله دولت است. برای مشاهده در تمام صفحه روی دو مستطیل کلیک کنید. کل فیلم 56 دقیقه است و بعد از تمام شدن هر قسمت، قسمت بعدی به طور اتوماتیک لود می شود.







۸ نظر:

RNApolII گفت...

نکته جالبی که این فیلم و خیلی از گزارش های معتبر دیگر نشون می دن اینه که وضعیت موجود برای متخصصین به طور کامل قابل تحلیل و در نتیجه قابل پیش بینی نیست. کارایی که انجام می شه شبیه آزمون و خطا و به حال تعمیرات موضعیه. با این مطلب می خوام به نتیجه گیری پست قبلی تون "بحران سرمایه داری و بحران دیگران" انتقاد کنم. قبول دارم که استفاده های سیاسی از بحران فعلی به نفع بی برنامگی و بی انضباطی اقتصادی ایران کاملا مضحکه. ولی شاید شما هم فراموش کردید که متخصص شدن در علوم مدرن و مخصوصا تحصیل در کشورهای پیشرفته در بسیاری اوقات باعث می شه کلا فراموش کنیم که تمام این علوم بر اساس یه دیدگاه خاص فرا علمی و در یه بستر خاص اجتماعی ساخته شدن. در نتیجه حتی بزرگترین بحرانهایی را هم که پیش می آد با این دید نگاه می کنیم که مدل کاملا خوبه و فقط چن تا پارامتر دیگه باید بهینه شه.
موقعی که تمام هم و غم نخبگان مهاجر ما تخصص در این علوم می شه و ساختار متفاوت جامعه خودشون را فراموش می کنن، خیلی اوقات پس از کسب تخصص کاملا برای جامعه خودشون بی فایده و گاهی مضر می شن. نه تنها اینکه تخصصشون در سطحی بسیار بالاتر از نیاز جامعه شون قرار می گیره، بلکه این حس بهشون دست می ده که مدلهایی که یاد گرفتن بهترین مدل و همیشه و همه جا مناسبه چونکه امتحان خودشو در بخشی از جهان پس داده. مثل متن شما در مقایسه این بحران با بحرانهای دیگه که واقعا قیاس مع الفارق بود (شاید هم به خاطر متخصص نبودن من در اقتصاد باشه، ولی یه دلایلی دارم!)
گذشته ازاین، حتی اگر این مدلهای اقتصادی واقعا بهترین مدل و مناسب برای همه جا بودن، بازهم دفاع همه جانبه از اعمال این مدل بدون هیچ بازنگری در جهان سوم ممکنه اشتباه باشه، چونکه سیستم فعلی جهان از حدود 500 سال پیش، امپریالیسم شمال بر جنوب را هم شامل می شه که خودش متغیر مستقلیه کاربرد خیلی چیزا را عوض می کنه.
برای همین فکر می کنم بهتره همیشه گوشه ذهمنون اینو هم داشته باشیم که یه بحران مثل این فقط نباید برای این استفاده شه که یاد بگیریم دو تا پارامتر دیگه رو هم بهینه کنیم که دوباره پیش نیاد، بلکه به این هم فکر کنیم که شاید بعضی از فرضهای اساسی مدل مشکل داره و می شه مدلهای کاملا متفاوت و بهتری ساخت. اینطور فکر کردن خیلی مناسبتره برای بازسازی ایران. مخصوصا در مورد یه چیزی مثل اقتصاد. شاید از دیدگاه علم اقتصاد (که زاییده همین اقتصاد مدرنه، نه سازنده ش) بازار آزاد خیلی خوب به نظر بیاد (که باید هم بیاد) ولی احتمالا خودتون مطلعید که از نگاه بعضی از شاخه های دیگه علوم بدیهیه که این مدل نه تنها بهترین چیزی نیست که قراره بهش برسیم، ممکنه حتی خوب هم نباشه.
پ.ن. بنده کارم در زمینه علوم تجربیه. وبلاگ شما را عمدتا برای یاد گرفتن می خونم. ممنون.

محمدرضا معینی گفت...

سلام آقای قندی،

فکر کردم شاید بخواهید لینک/ویدئوی زیر را هم روی بلاگتان بگذارید:


http://vimeo.com/3261363

راستی در مورد مستند پی.بی.اس.، خیلی کنکجکاوم بدانم آیا شما واقعاً فکر می کنید پالسون "دولت" را نمایندگی می کند؟

با احترام فراوان،

محمد رضا معینی

ناشناس گفت...

سلام
پرشین بلاگرز «خبرخوان ایالات متحده» («گرافیکی» و «تکست»)؛ و «لیست و فید وبلاگهای فارسی ایالات متحده» را ارائه کرده است.

از پرشین بلاگرز و «خبرخوان ایالات متحده» که شما نیز در آن حضور دارید بازدید فرمائید.

http://persianbloggers.blogspot.com/2008/11/usa-p.html

ناشناس گفت...

جناب قندي
با سلام
بابت انتخاب و انتشار اين فيلم جالب از جنابعالي تشكر ويژه دارم
خسروشاهي

ناشناس گفت...

به رضا:
ممنون از یادداشت شما. با بعضی از نظرات شما موافق نیستم اما درباره آن فکر هم خواهم کرد. خیلی ممنون.

ناشناس گفت...

به یومس:
از لینک ممنون.
جالب بود.
حجت

ناشناس گفت...

به کورش اسلام زاده
وبلاگ جالبی دارید. ممنون از لینک

ناشناس گفت...

به پرویز خسروشاهی :

ممنون
از لطف شما