۱۳۸۷ بهمن ۲۹, سه‌شنبه

باز هم درباره لزوم تغییر نرخ ارز

حدود پنج ماه پیش یادداشتی در این وبلاگ در مورد بحران پیش روی ایران نوشتم و در آن گفتم که دولت باید بلافاصله قیمت دلار را افزایش دهد. (به عبارت صحیح تر، دولت باید ارزش ریال را کاهش دهد.) این یادداشت با تغییراتی در دنیای اقتصاد هم چاپ شد. دیروز مصاحبه مهدی نوروزیان و محمد طاهری با دکتر نیلی را در سایت رستاک دیدم. (البته اصل مصاحبه از جای دیگر است.) مصاحبه را بخوانید که مصاحبه جالبی است. در این مصاحبه، دکتر نیلی به پنچ مشکل عمده اقتصاد ایران اشاره می کند که به نظر وی در رأس اولویت‌ها اصلاح نرخ ارز قرار دارد. خوشبختانه دکتر نیلی تنها نیست. اخیرا چند مقاله مخصوصا در دنیای اقتصاد خوانده ام که در آنها بعضی از کارشناسان به دولت در مورد قیمت ارز هشدار می دهند. بدبختانه، گوش دولت و مجلس به این توصیه ها باز نیست. اصلاح نرخ ارز یک مسئله سیاسی شده است در صورتی که باید فقط یک مسئله اقتصادی باشد. همانطور که قبلا هم در آن پیام گفته ام، دولت باید بلافاصله قیمت ریال در برابر دلار را حداقل به میزان تورم در سال جاری کاهش دهد. به این وسیله هم در تقاضا برای ارز کمتر می شود و هم نیاز به استقراض از بانک مرکزی برای جبران کسر بودجه کم می شود. بعید می دانم که دولت این سیاست را انتخاب کند. لازم است توجه شود که ادامه سیاست غیر رسمی تثبیت دلار اشتباهی با عواقب بسیار جدی برای اقتصاد ایران است.

۱۱ نظر:

داود گفت...

سلام
من معتقدم تصمیم به تثبیت قیمت ارز برای سال آینده بزرگترین اشتباه اقتصادی دولت نهم است.اما جالب است که خیلی کمتر از اشتباهات دیگر دولت مانند ماجرای نرخ بهره و بنگاههای زودبازده و ... در وبلاگستان و مطبوعات به آن پرداخته می شود.

Unknown گفت...

سلام،
علت اصلی مقاومت دولت در برابر افزایش نرخ دلار چی هست؟ صرفا یک مساله حیثیتیه و نمیخوان ارزش پول ملی رو کاهش بدن یا اینکه دلیل دیگه ای داره؟

حجت قندی گفت...

به داود:

سلام
من با شما کاملا موافقم.
باید به این موضوع آنقدر پرداخت که تابوی اون شکسته بشه.

حجت قندی گفت...

به بابک:

سلام
به نظر من بیشتر سیاسی است. مثلا نمی خوان بگن که قیمت ریال در برابر دلار کاهش پیدا کرد. که کلا بحث از اساس غلطی است و آسیب زیادی به مملکت قبلا در دوره موسوی زده و حالا هم همون اشتباه داره تکرار می شه.
مرسی از کامنت

ناشناس گفت...

اینطورکه بوش میاد نرخ دلار 950تومن درحال تصویب هست و تجربه هم نشون داده مجلس بودجه ارئه شده رو به تغییرات نهایتا 7درصدی تصویب میکنه پس حتمن باید منتظر عواقبش باشیم...ایا هیچ راه جلوگیری وجود داره؟

ناشناس گفت...

به الاله:
به نظر من تنها راه غلبه بر کسری بودجه که کمترین فشار را به مردم وارد کند فقط افزایش نرخ ارز است. راه آسانتر از این وجود ندارد.

ناشناس گفت...

سلام آقای قندی شما گفته اید نرخ ارز سیاسی.لطفا است موافقم سئوالات مرا پاسخ دهید.1- آیا بدلیل گرفتن چراغ سبز از امریکا میتواند باشد که روابط حسنه شده و دارایی های ما ازاد گردد و....
2- اگر سایسی است تا چه زمانی و به چه بهایی ادادمه میابد. متشکرم مسعوداحمد

حجت قندی گفت...

به سعید احمد:
نه به آن طریق سیاسی. منظور من این بود که دولتمردان فکر می کنند که اگر ارزش ریال کاهش یابد برای وجه ایران مثلا بد است.

ناشناس گفت...

لوني مصطفي
سلام
من معتقدم كه ايران مجددا" بايد تصميم به تغير در واحد نرخ ارزي خود داده و دلار را جايگزين نرخ يور نمايد چون با توجه به افزايش نرخ دلار و كاهش نرخ يور از اين بابت ذخيره ارزي كشور به شدت با كاهش مواجه خواهد شد و مقداري از اين ذخيره ارزي بابت جبران تغيرات و تسعير نرخ يور به دلار ميگردد لذا اميد مي رود كه دولت سياستي در اين خصوص اعمال نمايد تا ذخاير صندوق ارزي مواجه با كاهش نگردد.ضمنا" ايران با توجه به اينكه هنوز عضو WTOنشده لذا نيازي به تغيرات نرخ ارزي در آن مقطع از زمان چنان لازم و حياتي به نظر نمي آمد. البته اگر در آن زمان با تغير ترخ برابري سودي حاصل شده باشد به طبع ميتوانسيتم در دنياي تجارت جهاني با تغيرات نرخ ارز نيز عايداتي نيز براي كشور بوجود آورد .

حسین منوچهری گفت...

سلام

حسین گفت...

باید صبر کرد ودید.
صلاح کار خویش خسروان دانند