۱۳۸۷ آذر ۲۶, سه‌شنبه

مادر همه کلاهبردارهای تاریخ

سخنی است از وارن بافت (ثروتمند ترین سرمایه گذار دنیا) که وقتی مد تبدیل به جزر می شود مشخص می شود که چه کسی لخت شنا می کرده است.
یکی از این کسانی که لخت شنا می کرده است کسی است به نام مدوف (Madoff). مدوف بیش از 50 میلیارد دلار (به شیوه معروف کلاهبردار تاریخی، پانزی) کلاهبرداری کرده است. کلاهبرداری به شیوه پانزی در اساس بسیار ساده است. پانزی کسی بود که پول مردم را به عنوان سرمایه گذاری می گرفت ولی واقعا سرمایه گذاری نمی کرد بلکه با پولی که از سرمایه گذاران بعدی می گرفت پول و سود سرمایه گذاران قبلی را می پرداخت. مشخص است که این کار تا ابد نمی تواند ادامه پیدا کند. کلاهبرداری مدوف از کار پانزی پیچیده تر ولی در اساس همان شیوه بوده است. این کلاهبرداری بزرگترین کلاهبرداری در تاریخ توسط یک فرد است.
پ.ن. نوع دیگر کلاهبرداری در سرمایه گذاری همان روش شرکت های هرمی مانند گلد کوئیست است که با روش پانزی متفاوت است.

۱۷ نظر:

ناشناس گفت...

لطفاتوضيح بيشتر

ناشناس گفت...

شركتهاي هرمي كه گفتيد، اصلا نمي گويند بياييد و سرمايه گذاري كنيد ولي تلويحا نحوه كلاهبرداريش را علنا اعلام مي كند و البته ميگويد بياييد در اين كلاهبرداي دسته جمعي مشاركت كنيم!

ناشناس گفت...

آقا لطفا كامنت قبلي را با اين جايگزين كنيد:

شركتهاي هرمي مذكور نمي گويند بياييد و سرمايه گذاري كنيد؛ ولي نحوه كلاهبرداريشان را تلويحا اينطوري توضيح مي دهند كه بياييد با خريد يك جنس، همه باهم در يك كلاهبرداي دسته جمعي مشاركت كنيم!

ناشناس گفت...

خوب این سیستم من رو یاد سیستم های HYIP میندازه.

پول می گیرن و مثلا سود کلان میدن. جالب اینکه عمرشون هم خیلی کوتاهه.

purecube گفت...

ظاهرا فقط آمریکايی ها فرقی قائلند.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ponzi_scheme

ناشناس گفت...

سلام
ببخشید من این کامنت رو درباره تورم منفی می گذارم. من از دیروز تاحالا که می بینم یکسری از دوستان دائم از تورم منفی حرف می زنند پیگیری کردم متوجه شدم منبع اطلاعات شما هستید.
راستش حالا من باید از شما ماجرا رو پیگیری کنم ببینم شما از کجا شنیدید ما دچار تورم منفی هستیم چون هرچقدر من به شاخص قیمتها نگاه می کنم می بینم که هنوز با یک درصد رشد قیمتها مواجه هستیم یعنی یک درصد تورم و نه تورم منفی
http://www.economagic.com/fedstl.htm#CPI
لطفا یک توضیحی بدهید.
ارادتمند

ناشناس گفت...

آقای رسول نمازی
این هم منبع:
http://money.cnn.com/2008/12/16/news/economy/cpi/?postversion=2008121610
ضمنا من نگفتم تورم منفی می شه. هنوز امار تورم نیامده بود. اون شاخص بهای عمده فروشی بود که منفی بود و من گفتم که تورم احتمالا منفی می شه به این دلیل که شاخص بهای عمده فروشی شاخص پیشرو تورم هست و همین طور هم شده.

ناشناس گفت...

آقای رسول نمازی
آنچه که شما بهش نگاه می کنین مقایسه شاخص CPI با سال گذشته هست و آنچه که من نگاه می کنم مقایسه شاخص با ماه گذشته هستش که الان این یکی به دلیل بحران مهم تر از اون یکی است.

حجت قندی گفت...

آیدین و طاها و علی
خیلی ممنون

ناشناس گفت...

حجت عزیز
البته ببخشید من یکمقدار تاکید می کنم، قصدم بحث آخوندی نیست فقط یک نکته ای را گفته باشم چون همین باعث میشه خود من هم بسیار بیاموزم. حتی اگر شاخص کلی قیمتها رو بصورت ماهیانه هم نگاه کنید باز هم ما تورم منفی [Deflation] نداریم بلکه هنوز هم حدود یک درصد تورم داریم.
http://www.inflationdata.com/inflation/Inflation_Rate/CurrentInflation.asp
البته، فکر می کنم چیزی که شما به اون اشاره می کنید کاهش نرخ تورم نسبت به ماه قبل است که کاملا درست است اما تصور می کنم از این مسئله با عنوان Disinflation نام می برند که در آن تورم نسبت به ماه قبل کاهش پیدا می کند اما هنوز مثبت باقی می ماند. البته همانطور که شما گفتید هنوز تورم این ماه مشخص نیست و باید صبر کرد و دید که آیا منفی می شود یا خیر. بنظر من که بعید است. برنانکه بصورت وحشتناکی در حال تزریق پول است. بنظر با وضع حال حاضر افزایش ناگهانی تورم در چند ماه آینده محتمل تر است.
ارادتمند

ناشناس گفت...

آقای رسول نمازی:
اتفاقا بحث خوبی هستش.
اتفاقی که افتاده این هست که شاخص CPI نسبت به ماه قبل از اون 1.7% کاهش پیدا کرده. اگر تورم را به صورت ماهانه تعریف کنیم این می شه deflation
ولی اگه سالانه تعریف کنیم به این دلیل که CPI حدود 2% بالا رفته اونوفت می شه disinflation.
اون اماری که شما نشون می دین سالانه هست نه ماهانه.
حجت

ناشناس گفت...

حدود سه‌-چهار سال پیش چند صندوق قرض‌الحسنه در اصفهان از روش پانزی برای کلاه‌برداری استفاده کردند. البته آن‌ها نمی‌گفتند بیایید سرمایه‌گذاری کنید. از مشتریانشان پول می‌گرفتند و سر چند ماه به آن‌ها وام با بهره‌های بسیار پایین می‌دادند. پول وام‌ها را هم از پول سپرده‌گذاران بعدی می‌دادند. تا این‌که بالاخره گندش در‌آمد.

ناشناس گفت...

یکی از همین قرض‌الحسنه‌ها ۵۵۰ میلیارد تومان از دست مردم پول جمع کرده‌بود.

ناشناس گفت...

چه بحث جالبی اینجا راه افتاده
ببخشید اقای قندی هفته ی پیش در یکی هز مطالبتون ازتون سوالی پرسیده بودم که هنوز جوابشو نگرفتم!

حجت قندی گفت...

من چنین چیزی خاطرم نیست ببخشین!

ناشناس گفت...

خب پس من بخاطرتون میارم اقای قندی!
گفته بودم من دانشجوی ترم اول اقتصاد دانشگاه مازندرانم و خیلی دوست دارم اطلاعات بیشتری برای فهم بهتر تحلیلهای شما اقای قدوسی و دیگر افراد داشته باشم.خواهش میکنم منابعی رو که به بیشترشدن اطلاعاتم کمک میکنه بهم معرفی کنید
سپاسگذارم!

حجت قندی گفت...

الاله:
من فکر می کنم به اشتباه به ایمیل جواب دادم. نظرات به صورت ایمیل به من می رسند.
امیدوارم استادان اقتصاد خرد و کلان خوبی داشته باشید که اولین قدم همان دو کتاب مبانی اقتصاد خرد و کلان است و دادن دید به وسیله استادی که این مفاهیم را متوجه می شود.