۱۳۸۷ شهریور ۲۹, جمعه

خرج هزار میلیارد دلاری نجات موسسات مالی امریکا

گمان بر این است که خرج نجات موسسات مالی امریکا بالغ بر یک تریلیون دلار شود که در مقایسه کل مخارج دولت مرکزی آمریکا در سال گذشته حدود ۲۷۰۰ میلیارد دلار بوده است. حدس من این است که کسی هزینه واقعی نجات موسسات مالی امریکا را نمی داند. دلیلش این است که بسته های دارایی که بانک هایی مانند لمن برادرز در اختیار دارند فعلا قابل ارزش گذاری نیستند. به عبارت دیگر خزانه داری امریکا و فدرال رزرو مجبورند برای نجات موسسات مالی این بسته های مالی را از آنها بخرند بدون اینکه واقعا بدانند ارزش آنها چقدر است. مدتها طول خواهد کشید که واقعا مشخص شود بحران اخیر چه خرجی بر روی دست مردم امریکا گذاشته است.
نکته جالب دیگری که در حال اتفاق افتادن است هجوم سرمایه گذاران برای خرید باند دولتی امریکا است به حدی که نرخ بهره باند دولتی امریکا به 0.05% رسیده است. (5 درصد نیست پنچ صدم درصد است!) همین نشان می دهد که التهاب در بازار به حدی زیاد است که سرمایه گذاران فعلا ترجیح می دهند فقط اصل پولشان را (بدون هیچ انتظاری از سود) حفظ کنند.
پ.ن. دو یادداشت قبلی مرا در همین زمینه بخوانید.

۱۹ نظر:

ناشناس گفت...

حجی!
فکر کنم در مورد نرخ بازدهی اوراق قرضه اشتباه میکنی. بازدهی اوراق سه ماهه ۸۷ صدم درصد شد امروز نه ۵ صدم درصد. ده ساله هم سه و نیم درصد شد.

چاکریم

ناشناس گفت...

پویان
من این امار رو از مقاله امروز صبح پاول کروگمن توی نیویورک تایمز دیدم.
ممکنه که اشتباه باشه
مرسی
حجت

ناشناس گفت...

من یادم رفت بگم سه ماهه بوده.
حجت

ناشناس گفت...

مهدي:
سلام
من اصلا تخصصي و اطلاعي در مورد اقتصاد ندارم ولي خوب اين سه تا مطلب اخير را خواندم سوالي كه برام پيش اومده اينه كه خوب بالاخره اين پولها كجا ميره؟ منظورم اينه كه توي يه جامعه بدوي احتمالا زير قالي يا توي بالش و ... اينا پنهان ميشه اما توي آمريكا چي؟ آيا نمي تونند محتمل ترين جاها را حدس بزنند و بعد با كنترل كردن اونجاها بازم يه سر و ساماني به خودشون بدند؟

حجت قندی گفت...

مهدی عزیز:
نقدینگی (پول)می تونه کاملا خشک بشه و از بین بره. درباره اش باید با تفصیل بیشتر بنویسم که امیدوارم تو همین دو سه روز همین کار رو بکنم.
مرسی از کامنتت

ناشناس گفت...

حجی!
نمیتونه بهره صفر درست باشه. اینم رفرنس به بلومبرگ:
http://www.bloomberg.com/markets/rates/index.html

حجت قندی گفت...

قطعا بلومبرگ اشتباه نمی کنه. شاید این اشتباه از کروگمن باشه و من اونو کپی کردم.

ناشناس گفت...

ببخشيد كه سوالم ممكنه خيلي ابتدايي باشه، ولي چرا پول نقد نگه نميدارند؟

حجت قندی گفت...

پول نقد رو کجا نگه دارند؟ اگه توی یک بانک در امریکا پول نقد بیش از 100 هزار دلار نگه دارید و اون بانک ورشکست بشه دولت فقط تا 100 هزار دلارش رو به صورت کامل به شما می ده و بقیه اش رو باید با سلام و صلوات نگه دارین.
نگه داشتن پول زیاد نقد در چنین موقعیتی ریسک هستش.

ناشناس گفت...

دولتها چگونه تشخیص می دهند که چه زمانی باید برای جلوگیری از بی ثباتی وارد عمل شوند ؟ و کی تشخیص می دهند اتفاقات ناشی از ریسک بیش از حد مدیران در بازارهای مالی است و وارد نمی شوند؟

حجت قندی گفت...

علیرضا:
این یکی بحران شبیه بحران 1929 است که باعث مصیبت های فراوانی در امریکا و دیگر کشورهای جهان شد که به آن bank run می گویند. شک نکنید که دولتها برای جلوگیری از بحران و رکود شبیه 1929 هر کاری می کنند.
دلیلش رو توی دو یادداشت قبلی می تونید ببینید.

ناشناس گفت...

سلام. منتظر مطلبت درباره خشك شدن نقدينگي هستم.
البته من يك مهدي ديگر هستم.

ناشناس گفت...

سوالم را در کامنت قبلی خوب مطرح تکردم!من موافقم که دولتها باید برای جلوگیری از واگرایی شدید متغیرهای کلان،بی ثباتی و ناامنی اقتصادی وارد شوند و مداخله کنند .اما همانطور که خود شما هم نوشته اید دولتها همیشه اینکار را نمی کنند جون باعث می شود مدیران دست به ریسکهای بزرگ بزنند و خیالشان راحت باشد که دولت مداخله خواهد کرد.
سوال من اینست که دولتها چگونه مرز بندی می کنند و تشخیص می دهند که باید مداخله کنند یا نکنند؟

حجت قندی گفت...

Alireza and Mehdi,
I'll get back to you soon, sorry,

Unknown گفت...

سلام آقای قندی
به نظر شما امکان بروز جنگ هست
اگر سیستم آمریکا به ثبت نرسد
یعنی گزینه بعدی ایران باشه

حجت قندی گفت...

"به نظر شما امکان بروز جنگ هست
اگر سیستم آمریکا به ثبت نرسد
یعنی گزینه بعدی ایران باشه"

من سررشته ای از مسائل نظامی ندارم. ولی با این کسر بودجه ۵۰۰ میلیارد دلاری امریکا و این بودجه ۷۰۰ میلیارد دلاری برای نجات موسسات مالی خیلی سخت باید باشد که بودجه عظیمی برای یک جنگ جدید تصویب بشه. ضمن اینکه وقتی که بحران داخلی وجود داره توجه به بحران خارجی کمتر می شه. (با این عقیده هم موافق نیستم که دولت امریکا برای انحراف افکار عمومی یا برای نجات از بحران به جنگ متوسل خواهد شد. سیستم عاقل تر از این حرفهاست.)

arash گفت...

برای کسی که همسایگی با اقتصاد نداره و البته اهمیتش را اگر نه به تنهایی اما در کنار یکی دو قلمرو دیگه چیزی مثل "زیربنا" می دونه، این یکی از بهترین نوشته هایی بود که در این مدت اخیر و با توجه به بحران روز با رویکردی قابل فهم برای امثال خودم یافتم. ممنون

ناشناس گفت...

با تشکر از اقای حجت قندی برای طرح مسائل اقتصادی به زبانی ساده

با توجه به بحران مالی اخیر و رد پیشنهاد 700 میلیاردی بوش و افت قیمت سهام در بازارهای مالی جهان چرا دلار امریکا درحال افزایش قدرت در روزهای اخیر میباشد؟
بی اطلاع

Unknown گفت...

dolarak.blogfa.com