۱۳۸۷ اردیبهشت ۲۰, جمعه

پاک کردن صورت مسئله با اعدام

نمی دانم این خبر را در روزنامه های وطنی خوانده اید یا نه؟ مادری که نوزاد خود را کشت محکوم به اعدام شده است. داستان این زن را بخوانید كه: " وي از سن ١١ سالگي از منزلشان واقع در غرب كشور گريخته است و بيش از ٩بار سابقه زنداني شدن در مشهد، تبريز و تهران را دارد. وي در مراكز بهزيستي متعددي نگهداري شده بود؛ ضمن اين كه چندين بار به جرم ارتباط نامشروع دستگير و زنداني شده بود. سرانجام نيز در حالي كه باردار بود و پدربچه اش هم مشخص نبود، درخيابان به جرم ولگردي دستگير و به مركز بهزيستي انتقال داده شد. اين گزارش حاكي است كه زن سنگدل بعد از اتمام تحقيقاتش همراه پرونده در دادگاه كيفري در تابستان سال گذشته محاكمه شد. وي در جلسه دادگاه نيز با پذيرش ارتكاب قتل عمد نوزاد ٥روزه خود مدعي شد كه چهارسال با پسري از ايران به دبي رفت و پس از جمع آوري پول زياد از راه فساد اخلاقي به تهران آمدند تا ازدواج كنند اما آن پسر پول ها را گرفت و ديگر پيدايش هم نشد. در ادامه براي اين كه سرپناهي داشته باشد، با يك مرد معتاد بدون اين كه به عقدش درآيد، زندگي مي كرد و براي تهيه موادمخدر مصرفي آن مرد به خيابان مي رفت تا اين كه باردار شد و از آن خانه هم فرار كرد."
اولا از ظواهر داستان پیداست که این زن در دادگاه هیچ مدافعی نداشته است و حتی خودش هم خود را مجرم می داند. هیچ کس نگفته است که این زن در هنگام ارتکاب قتل از Postpartum depression شدید رنج می برده است و در حقیقت از شدت افسردگی دچار جنون بوده است. اگر به این صفحه ویکی پدیا مراجعه کنید و علائم موثر در تشدید این بیماری را با شرائط این زن مقایسه کنید خواهید دید که وی اکثر این شرائط را دارا بوده است و اگر به این سایت روانشناسی نگاه کنید می بینید که مادرانی که به این مرض روانی مبتلا هستند بعضا نوزاد خود را می کشند. سوال این است که چگونه می توان شخصی روانی را محکوم به اعدام کرد؟
ثانیا، در این داستان چه کسی مجرم است: این زن یا جامعه ای (بخوانید من و شمایی ) که قاتلی را پرورش داده است؟ کجاست مجازات آن پسری که به وعده و وعید او را به فاحشگی برده است؟ کجاست مجازات آن کسانی که او را به بیگاری جنسی برده اند؟ و کجاست مجازات جامعه ای که نه تنها نتوانسته زمینه فساد و جرم را از بین ببرد که بستر ساز جرم هم بوده است؟ موجودی خلق کرده ایم که از آن شرممان می آید و به عادت مالوف با اعدامش جرم خود را در زیر خاک پنهان می کنیم. و فردا روز از نو روزی از نو.

۴ نظر:

Ali Shams گفت...

تاسف بار است. متاسفانه ساختار قضایی دولت جمهوری اسلامی هنوز در مراحل بدوی رشد است و اساساً به فکر بازسازی مجرم نیست. حتی به این چیزها نمی تواند فکر کند.

من موافق نیستم که باید دنبال مجازات سایر مقصرین بود. مثلاً آن پسری که ایشان را به فساد (--به نظر من فساد هم باید تعریف شود. فاحشگی لزوماً جرم نیست. کما اینکه در بسیار کشورهای پیشرفته اینطور نیست--) کشیده را مطمئن نیستم باید مجازات کرد یا نه...

ولی این که چه کسی از مسئولین مقصر این درصد بالای فساد در جامعه ایران است را موافقم که باید ایشان را یافت و مجازات کرد. گو اینکه تاریخ اینها را همیشه مجازات می کند.

ناشناس گفت...

ممنون
اگر آن پسر از این زن به صورت برده جنسی استفاده می کرده مطمئنا مجرم است چه در ایران چه در امریکا. با بقیه حرف مشاهدات پراکنده موافقم.

Ali Shams گفت...

ناشناس، ممکنه برده‌ی جنسی رو برای من توضیح بدی؟

اگر منظورت اینه که اون پسر این زن رو به زور به فاحشگی کشیده فکر نمی کنم چون این زن باهاش رفته دبی و اونجا پول درآورده و بعد برگشته و قرار بوده ازدواج کنند. به نظرم این پسر رو به جرم کلاهبرداری میشه محاکمه کرد چون پول این زن رو ازش دزدیده.

راستی چرا ایران رو با آمریکا مقایسه می کنی؟ آمریکا در زمینه حفظ حقوق کارگران جنسی پیشرفته ترین نظام حقوقی رو نداره. من از حقوق هیچی نخوندم ولی فکر می کنم کشورهایی مثل هلند در این زمینه خیلی پیشرفته‌تر باشند.

نظر شما چیه؟

راستی یک سئوال خیلی بی ربط. چرا زهره امیر ابراهیمی شلاق نخورد ولی این خانم اعدام میشه؟ لطفا اشتباه نکنید من نمی گم باید ایشون رو شلاق می زدند ولی می گم قوانین داره دوگانه اعمال میشه.

ناشناس گفت...

فاحشگی در امریکا و به جز در یک ایالت غیر قانونیه. ولی در همه جا اگر به کسی وعده بدی که برو با اینا بخواب و پول در بیار که بعدا مثلا ازدواج کنیم این بردگی جنسی اسمشه. مخصوصا اگه دختره زیر سن قانونی بوده باشه.