۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۳, جمعه

اینترنت فریبتان ندهد

آنهایی که سایت دیگ می خوانند می دانند که دیگ به قول انگلیسی ها بایاس است، به این معنی که نظرات آن منعکس کننده متوسط آنچه در آمریکا می گذرد نیست. دیگ غیر مذهبی و گاهی ضد مذهبی است. ضد بوش است تا بی نهایت، گر چه امریکا هم دل خوشی از بوش ندارد. ضد جمهوری خواهان است. در رقابت بین اوباما و کلینتون به شدت طرفدار اوباما است و ... دیگ تنها نیست، در بیشتر نظر سنجی های اینترنتی نوعی بایاس علیه جمهوری خواهان، بوش و کلینتون مشاهده می شود. البته این بایاس دلیل دارد. مثلا در رقابت بین اوباما و کلینتون، کافیست نگاهی به طرفداران هر دو بیاندازید تا ببینید ریشه این بایاس کجاست. بر اساس آمارهای به اصطلاح نظرسنجی های خروج، طرفداران کلینتون چند دسته اند: زنان (مخصوصا زنان مسن)، کسانی که تحصیلات عالیه ندارند، مردم با درآمد کمتر از 50 هزار دلار که حدود متوسط درآمد در امریکاست و در امریکا به اینها عرق خورها می گویند، افراد مسن و مردمی که در شهرهای کوچک زندگی می کنند(نمی دانم به کار بردن کدام واژه درستتر است، روستا یا شهر کوچک.) و افراد مسن. و طرفداران اوباما این چند دسته اند: سیاه پوستان، کسانی که تحصیلات عالیه دارند، مردم با درآمد بیشتر از 50 هزار دلارکه در امریکا به اینها شراب خورها می گویند، افراد جوان و مردمی که در شهرهای بزرگ زندگی می کنند و مخصوصا جوانان. اختمال استفاده طرفداران اوباما از اینترنت به مراتب بیشتر است و به همین دلیل اینترنت به نفع اوباما بایاس است. از طرف دیگر رادیو در امریکا تقریبا در انحصار جمهوری خواهان است و برنامه های رادیویی مانند راش لیمبو، شان هنیتی، بیل اورایلی و مارک لون طرفدار بوش اند، طرفدار جنگند، مذهبی اند. نسخه رادیویی رجانیوزند در داخل کشور خودمان. (در حقیقت شباهت سیاسی عجیبی بین راستی های ایران و راستی های امریکا موجود است مثلا فاطمه رجبی و ان کولتر کپی یکدیگرند. در نوشته هایشان عملا فحش به طرف مقابل می دهند. این یکی می خواهد تمام مردم دنیا را مسلمان کند آن یکی صریحا می گوید که باید کشورهای مسلمان را اشغال کرد و آنها را مسیحی نمود.)
آنهایی که سایت بالاترین می خوانند می دانند که بالاترین به قول انگلیسی ها بایاس است، به این معنی که نظرات آن منعکس کننده متوسط آنچه در ایران می گذرد نیست. بالاترین غیر مذهبی و گاهی ضد مذهبی است. ضد احمدی نژاد است تا بی نهایت، گر چه ایران هم (احتمالا!) دل خوشی از احمدی نژاد ندارد. ضد اصول گراهاست و ...بالاترین تنها نیست، در بیشتر نظر سنجی ها و سایت های اینترنتی نوعی بایاس علیه اصول گراها و احمدی نژاد مشاهده می شود. البته این بایاس دلیل دارد.....اینترنت فریبتان ندهد. اینترنت منعکس کننده دقیق جامعه ایران نیست..

۱۳ نظر:

Faiiaz Khak گفت...

بسیار حرف معقولی است. تقریبا همه میدانیم ولی نیاز به یاد آوری بود. ممنون...

ناشناس گفت...

برای همین می ترسم احمدی رای بیاره

ناشناس گفت...

با اینکه مطلب واضحی بود ولی خیلی خوب بیانش کردی. با اجازت لینکش رو به وبلاگم اضافه کردم

ناشناس گفت...

حجت:
مرسی از لطف شما.

ناشناس گفت...

بایاس دیگه چیه.کلمه قحط بود؟؟

jeerjeerak گفت...

good comparison.

can you please say what were those 2 words you used for the two groups of "drunks" ? o

حجت قندی گفت...

به ناشناس: کلمه ای بهتر از بایاس پیدا نکردم. کلمه ای فارسی هم نمی دانم که دقیقا همین معنی را بدهد.

حجت قندی گفت...

thanke jeerjeerak,
they are called
beer drinkers
wine drinkers
!!

Unknown گفت...

جالب بود
میشه گفت همیشه مشکل این بوده که در تحلیل ها قشر روشنفکر مد نظر قرار می گیرد در صورتی که عامل تعیین کننده از نظر اجتماعی طبقه عام جامعه می باشد.

ناشناس گفت...

آفرین.

ناشناس گفت...

سلام.
بایاس یعنی "سوگیری"، به نفع شخص یا گروهی فکر کردن، میشود سوگیری که معادل انگلیسی اش می شود بایاس

ناشناس گفت...

مهدی عزیز:
سوگیری برای من کمی ناآشناست. مطمئنم که برای دیگران هم ناآشناست گر چه بعد از استفاده ممکن است جا بیفتد.

ناشناس گفت...

بایاس رو توی فارسی سوگیری یا سو برداشت ترجمهذ می کنن معمولاً.
مثالهای جالبی زدید. موفق باشید.