۱۳۹۰ آذر ۱۷, پنجشنبه

شاهکار جدید بانک مرکزی اروپا

دراگی، رئیس بانک مرکزی اروپا ای سی بی، تصمیم گرفته است که به بانکهای اروپایی و نه به دولتها با شرایط آسان و بدون گرفتن ضمانت بسیار تسهیلات بدهد. گرفتاری اینجاست که اروپا دچار آن چیزی است که به کمبود نقدینگی معروف است. این تصمیم هم برای جلوگیری از خشک شدن نقدینگی گرفته شده است. ایراد تصمیم کجاست؟ ایراد این است که درحالی که بانکها به تسهیلات ارزان فراهم شده توسط ای سی بی دسترسی خواهند داشت، دولتهایی مثل ایتالیا باید برای فراهم کردن پول قرض هایی بگیرند که نرخ بهره شان بسیار بالاتر است (حدود 7 درصد برای ایتالیا). کافیست که تبانی بین بانکهای محلی مثلا ایتالیا (از سر میهن پرستی یا از سر ترس و یا هر چیز دیگر) و دولت ایتالیا صورت گیرد تا بانک شروع به وام گرفتن ارزان از ای سی بی کند و آن را در اختیار دولت ایتالیایی قرار دهد که مشکل قرض گرفتن دارد. یا حتی ممکن است که خود دولت ایتالیا بانکی را تاسیس کند که بتواند از طریق این بانک به تسهیلات دسترسی پیدا کند. به این ترتیب، ای سی بی به جای آنکه به بانکها وام بدهد به دولتها میدهد و در صورتیکه دولتها توانایی بازپرداخت وام ها را در آینده نداشته باشند، این وام دادنها معنی جز پولی کردن بدهی این کشورها نخواهد داشت.

شاید بگویید (خوب که چی)؟ خوب یعنی اینکه پایان یورو بسیار محتمل تر از گذشته است مگر اینکه تغییرات بسیار رادیکالی در اروپا صورت گیرد که به قول آن ضرب المثل چشم ما به این تغییرات آب نمی خورد.

۴ نظر:

ناشناس گفت...

سلام،
من اقصاد نخوانده‌ام ولی همیشه مطاب شما را پیگری می‌کنم.
فقط خواستم متذکر بشم که اسم رییس ایتالیایی بانک مرکزی اروپا به زبان ایتالیایی دراگی است. ghi در زبان ایتالیایی صدای گی می‌دهد.
با آرزوی سلامتی و توفیق شما

حجت قندی گفت...

ناشناس:
خیلی ممنون از تذکر شما. من مونده بودم که تلفظ اسم دراگی چی هست به این دلیل که انگلیس زبانها ق رو خوب تلفظ نمی کنند و گ می گن. من هم از انگلیسی ها گ شنیده بودم.

بازم ممنون

ناشناس گفت...

سلام آقای قندی،
کاهش ارزش یورو یا فروپاشی این واحد پولی بالطبع خودشو با افزایش ارزش دلار در مقابل یورو نشون میده. از طرف دیگر دلار نیز به خاطر تسهیل مقداری ارزش خود را به مرور در مقابل طلا از دست میده. به نظر شما در ماههای آینده، مشکلات حوضه یورو باعث سقوط ارزش آن در مقابل دلار میشه یا خرید یورو توسط چین مانع این کار میشه؟ اگر یورو سقوط کند آیا طلا هم که بر مبنای دلار قیمت گذاری شده سقوط میکنه یا نه؟
ممنون
آراد

حجت قندی گفت...

به آزاد:
در کوتاه مدت، پیش بینی ارزش یک ارز در مقابل ارزهای دیگه بسیار دشواره. دلیل اینه که فاکتورهای زیادی بر نرخ ارز تاثیر می گذارن. مثلا نرخ بهره در دو کشور، تراز بازرگانی، ثبات سیاسی،...
بنابراین جواب به سوال شما آسون نیست. در دراز مدت حدس من اینه که یورو دچار مشکلات شدید هست و بالاخره باید تغییرات گسترده ای انجام بشه که از سقوطش جلوگیری کنند.
در مورد قیمت طلا هیچ نمی تونم بگم. بهترین پیش بینی شاید همین قیمت فعلی است.