۱۳۹۰ اردیبهشت ۲۱, چهارشنبه

"ایرانی خارج از کشور" یعنی چه؟

یک نماینده مجلس گفت که ایرانیان خارج از کشور یارانه نقدی می گیرند. رئیس مجلس تعجب کرد و پرسید که آیا این درست است؟ یک دولتی بعدا گفت که نه. ایرانیان خارج از کشور یارانه نمی گیرند!
چند نکته:
یکم: من و خانواده ام یارانه نقدی نمی گیریم (برای ثبت در رکورد) اما من ایرانیانی در اینجا می شناسم که یارانه می گیرند، مثلا دانشجویی که امسال به اینجا آمده و زمان ثبت نام برای یارانه ها در ایران یوده است.
دوم: همین خبر ساده نشان دهنده این است که تا چه حد همه ما، شامل سیاستمداران و دولتیها، در گفتارمان بی دقتیم. به عنوان مثال قبل از اینکه هر عبارتی که شامل ایرانی خارج از کشور است بگوییم، آیا فکر می کنیم که معنی حقوقی " ایرانی خارج از کشور" چیست؟ مثلا اگر کسی به سفر 10 روزه تفریحی به ترکیه می رود یا به زیارت در مکه می رود ایرانی خارج از کشور محسوب می شود؟ اگر کسی برای 3 ماه برای کار برود چه؟ برای 4 سال برای درس خواندن برود چه؟ برای همیشه برود ولی پاسپورتش فقط ایرانی باشد چه؟ پاسپورت خارجی هم داشته باشد چه؟ اگر به خارج برود ولی خانه در ایران داشته باشد چه؟ .....مسئله این است که تعریف حقوقی در این باره وجود ندارد.
سوم: به چه اعتباری، رئیس مجلس (یا آن دولتی) می گوید که "ایرانیان خارج از کشور" نباید یارانه بگیرند؟ سوال می کنم چون جوابش را نمی دانم. اگر به مسئله کمی فکر کنیم می بینیم که مسئله کمی عمیقتر از آن است که به نظر می رسد. آیا از نظر حقوقی می توان کسانی را که در خارج زندگی می کنند از مزایایی که ایرانی داخل کشور دارد محروم کرد؟ عواقب این کار چیست؟ (به عنوان مثال و از نظر اقتصادی، اگر کسی فرصت کار در خارج را داشته باشد و در ایران بیکار باشد، ممکن است پرداخت یارانه باعث شود که از خیر کار کردن در خارج از کشور بگذرد....)

۴ نظر:

Amir گفت...

برادر حجت
جمله آخری کمی و بیش خنده دار بود، به شوخی نوشته بودی؟
آخه اون چه کسی است که در ایران بیکار باشد، آن وقت در خارج ایران فرصت کار داشته باشد و بخاطر چندر غاز یارانه از خیر کار کردن در خارج بگذرد؟؟؟؟؟؟؟؟

حجت قندی گفت...

نه امیر خان من جدی نوشتم. ما نباید فقط فرصت شغلی در خارج از کشور رو برای آدم های تحصیل کرده و با کارایی بالا در نظر بگیریم. آدم های خیلی زیادی هستند که مثلا برای کار به ترکیه می رن. من آمار این میزان کارگر رو نمی دونم ولی به قول اقتصاددونها در مارجین قطعا شما چنین تاثیری رو خواهید دید. فقط اندازه تاثیر هست که از آمار در می یاد. ممکن اندازه این اثر مارجینی کم باشه یا زیاد.

پویا گفت...

سلام به دکتر قندی عزیز
یک منبع خوب میخواستم برای موارد زیر:
1)نحوه تعیین سیاست ارزی
2)نحوه تعیین سیاست مالیاتی
3)نحوه تعیین بهره توسط بانک مرکزی
4)نحوه قضاوت درباره وضع بازار بورس

یعنی میخام شاخص های تصمیم گیری و سیاست گذاری خوب رو تشریح کرده باشه.
منبع فارسی بهتره ولی اگر انگلیسی هم باشه ممنون میشم.

محمد حسین زاهدی گفت...

سلام دکتر
عیب کشور ما همینه که اشخاصی نظر می دهند و در راس کار هستند(البته 90 درصد) که کارشناس در زمینه مورد نظر نیستند.
بحث یارانه ها، اون هم با اون استرسی که در مردم ایجاد کردند و بعضی از قسمت ها را بدون تدبیر دنبال نمودند نشانی از این ادعاست.
ای کاش ...