۱۳۸۹ تیر ۲۹, سه‌شنبه

عصر جدید کتاب و کتاب خوانی و عقب ماندن ما

جهت اطلاع دوستانی که یا احیانا اخبار مربوط به کتابخوانهای الکترونیکی یا ای بوک ها را دنبال نمی کنند، کتابخوان های دیجیتالی ابزاری هستند که به کمک آنها می توان کتاب خرید و در داخل صفحه الکترونیک آنها کتابها را خواند. یکی از مهمترین این کتابخوانهای الکترونیک کیندل ساخت شرکت آمازون است که یکی از بزرگترین فروشنده های کتاب در امریکاست. کتابخوان دیگر دیجیتال همان آی پد معروف شرکت اپل است که از معرفی آن فقط چند ماهی گذشته است. امروز شرکت آمازون اعلام کرده است که بیشتر کتابهایی که می فروشد کتابهای الکترونیکی هستند. در طی چهار هفته گذشته این شرکت در مقابل هر 100 کتاب عادی که این شرکت فروخته 180 کتاب الکترونیکی فروخته است. که البته این آمار شامل آن 1.8 میلیون کتابی نمی شود که مردم می توانند از آمازون به صورت مجانی دانلود کنند. فروش کیندل و آی پد هم به سرعت در حال افزایش است. به نظر می رسد که عصر کتابهای دیجیتال شروع و عصر کتابهای عادی رو به افول است.

جای بسیار تاسف خواهد بود اگر این روند در ایران به سرعت شروع نشود.

۱۰ نظر:

آقای دلگرم گفت...

کدام روند؟

در کشوری 70 میلیون نفری که تیراژ کتاب از 5000 و 10000 فراتر نمی‏‏رود ‏احتمالا مشکل عمیق‏تر از فناوری خواندن نوشته‏هاست!

حجت قندی گفت...

آقای دلگرم:
ممکن است که با الکترونیکی شدن، کتاب خواندن هم زیاد شود. به هر حال این نظر شما هم درست است که فرهنگ کتابخوانی در ایران رواج ندارد.

رضا گفت...

جناب آقاي قندي
به نظر من قبل از آنکه به مشکل تکنولوژي کتابخواني بپردازيم بايد به فرهنگ کتابخواني پرداخت.
عمق فاجعه آنجاست که در صدا و سيما براي چيپس و پفک تبليغ مي شود ولي دريغ از پخش برنامه اي در مورد کتابخواني

موفق باشيد

امیر مهرانی گفت...

البته یک جنبه دیگه رو هم باید در نظر گرفت که شرکتهایی مثل آمازون یا بارنز اند نوبل که ایبوک ریدر تولید کرده اند دسترسی به تعداد زیادی کتاب را رایگان کرده اند و از طرفی بیشتر ایبوکها با قیمت زیر 10 دلار عرضع میشه یعنی معمولا این قیمتها 1/2 یا بیشتر از قیمت هارد کپی کمتر است که یک دلیل منطقی برای خرید کتاب و خواندن کتاب با این دستگاه ها است.
در مورد آی پد هم این دستگاه در دسته کتابخوانهای الکترونیک نیست، و تجربه ای که من داشتم نشون می ده که تجربه خوندن کتاب روی آی پد مثل خوندن روی مانیتور معمولی است. یعی همون بک لایت موجود چشم رو اذیت می کنه. از طرفی یک گزارش هم منتشر شده بود که نشون می داد سرعت خواندن روی این دستگاه ها از هاردکپی پایین تره اما اینکه هر لحظه بتونی تعداد زیادی کتاب همراه خودت داشته باشی تجربه فوق العاده ای هستش. در مورد شرایط ایران هم به نظر من یک مسئله همون معضل فرهنگی و کتاب خونیه که بعنوان یک حقیقت باید پذیرفتش و یک مسئله دیگه هم اینه که تهیه کتاب تو ایران به آسونی تهیه کتاب تو خارج از ایران نیست. شما اگر پاتون رو از تهران بیرون بذارید و در یک شهر دیگه بخواید کتابی که در تهران منتشر شده رو تهیه کنید زمان زیادی میبره.
حالا الکترونیکی شدن شاید شاید شاید بتونه هزینه خرید کتاب رو کم کنه و سرعت انتقال رو بالا ببره و از این طریق محبوبیت کتابها هم افزایش پیدا کنه. البته این موضوع هم یک پیش شرد داره که مربوط میشه به قانون کپی رایت. کافیه که یک ایبوک منتشر بشه و به سرعت همه می تونن رایگان تهیه اش کنن. حالا اگر ایبوک 1000تومن هم باشه باز خیلیها ترجیح میدن که مجانی دانلودش کنن.

دکتر فاوست گفت...

WoW!
قابل توجه دوستانی که در اروپا و آمریکا نیستند: این چیزی که جلویش نشسته اید کامپیوتر هست. البته به شرطی که یکی از دوستانی که در اروپا و آمریکا هستند مطلب را برایتان پرینت نگرفته باشد و پست نکرده باشد.

بهش می گویند سندروم ایرانیان خارج رفته. در بهترین حالت از سال سوم خودش را نشون میده. برای خیلی ها از همون موقعی که اون مهر توی پاسپورتشون می خوره.هر کسی تو ایرانه به طور پیش فرض از هیچ چیزی خبر نخواهد داشت.

می دونی چی زور داشت؟ این روزها دارم کتاب های فارسی را به epub تبدیل می کنم. خیلی هم سختمه. هیچی از Xhtml,css و تگ هاشون هم نمیدونم. باید دونه دونه یاد بگیرم.
سرچ کن "epub فارسی" اولین نتیجه، کارهای من هست(google). تا قبل از این حتی یک دونه epub فارسی نبود.
این مطلب شما را هم روی ebookام (به نوعی)داشتم می خوندم.

البته حالا که فکر می کنم می بینم تقصیر خودت نیست. تو رشته شما مخصوصا تو ایران زیاد کسی سروکارش با این جور مسائل نیست. البته اگر اول کار مهندسی نخونده باشی و از همون اول اقتصادی بوده‌ایی.

حجت قندی گفت...

اقا رضا:
درسته، برنامه تلویزیونی درباره کتابهای جدید که در ایران اصلا نبود. امیدوارم که برنامه جدیدی درباره رونمایی کتابهای جدید و معرفی اون مثلا با حضور نویسنده درست کنن که خیلی کار لازمی برای تشویق خوندن کتاب هست.

حجت قندی گفت...

آقای مهرانی:
حرفهای خیلی خوبی زدین. علاوه بر گفته های شما، یک مشکل که هست اینه که اصلا سایتی مثل آمازون و بارنز اند نوبلز در ایران نیست که بتونی کتابها رو ازش الکترونیکی بخری. یا کتابهایی که قدیمی هستند و مولف دیگه حقی بر اونها نداره رو ازشون مجانی دانلود کنی.

حجت قندی گفت...

دکتر فاوست:
آقا چوب دستتونه دم صبحی ها:)
ممنون و درست ترش کردم. منظورم این بود که از یک جا پاراگراف رو باید شروع کرد دیگه.
به هر حال اینکه شما نفر اولید نشون می ده که مطلب هنوز جا نیفتاده.

محمد گفت...

البته درسته که جا نیفتاده ولی خیلی هم ناشناخته نیست. من از دو سال پیش روی موبایل کتاب می‌خونم (در مترو و موقع معطل شدن در جایی، تجربه‌ی فوق‌العاده‌ایه. همیشه از این که هیچ کاری برای انجام نداشته باشم). و یادم هست که توی مترو چند باری بین مردم بحث eBook خوانها پیش اومده بود، اون موقع هنوز ipad نبود ولی نسخه‌ی اول kindle بود و Sony Reader هم که چند سالی‌است هست.

در مورد بحث فرهنگی هم درسته که در ایران به اندازه کشورهای توسعه یافته کتابخوانی رایج نیست اما نمیدونم که در کشورهای هم سطح ما هم همین طوره یا نه. تیراژ ملاک خوبی نیست چون از نظر تعداد عنوان ایران ظاهرا جزو کشورهای بالای جدول هست (http://en.wikipedia.org/wiki/Books_published_per_country_per_year). معیار بهتر سرانه چاپ کتاب به ازای هر نفر باید باشه که در ایران حدود ۳ هست و فکر کنم در آمریکا حدود ۱۰ باشه. آمار خانه کتاب رو حتما ببینید: http://ketab.ir/HomePage.aspx?TabID=3628&Site=ketab&Lang=fa-IR

محمد گفت...

اصلاح نظر قبلی:
«همیشه از این که هیچ کاری برای انجام نداشته باشم بدم می‌آمد»