۱۳۸۹ تیر ۱۷, پنجشنبه

آیا تحریمهای جدید موثرند؟

بستگی دارد که منظورتان از موثر چه باشد. تحریمها (ظاهرا) به این منظور طراحی شده اند که ایران را از دسترسی به تکنولوژی ساخت بمب هسته ای باز دارد. در این صورت، موثر بودن تحریمها بیش از هر چیزی به فاکتورهای سیاسی در داخل ایران بستگی دارد. بررسی این موضوع را به دوستان علاقه مند واگذار می کنم.
اما اگر منظور این باشد که "آیا تحریمها به اقتصاد ایران صدمه ای وارد خواهد کرد یا خیر؟" در آن صورت جواب مثبت است. اقتصاد ایران از این تحریمها آسیب خواهد دید. اولین مشکل اقتصادی که تحریمها به وجود می آورد افزایش هزینه های مبادلاتی و تجاری طرفهای ایرانی با طرفهای خارجی است. بسیاری از معاملات اقتصادی ایران با طرفهای خارجی هزینه های بیشتری خواهند داشت.

دومین مشکل این است که شرکتهای خارجی از خیر تجارت با ایران (حتی قانونی از دید قطعنامه های سازمان ملل) خواهند گذشت. دلیل هم این است که قرارداد با ایران ممکن است که مشمول تحریمهای آتی شود. یا اینکه تجارت با ایران در آن کشور غیر اخلاقی (درست یا نادرست)تلقی شود. یا اینکه حوصله آن را نداشته باشند که ببینند کدام تجارت با ایران قانونی و کدام غیرقانونی است.

توجه به این نکته هم لازم است که هیچ اقتصاد پویایی در جهان وجود ندارد که در تعامل با دنیا نباشد و از عزلت نشینی اقتصادی به رفاه رسیده باشد. اقتصاد ایران هم اقتصاد ایزوله ای است. ایزوله بودن اقتصاد ما دلایل درونی و بیرونی دارد. دلیل بیرونی آن همین تحریمها است. دلایل درونی بسیارند. از جمله این دلایل درونی، فرهنگ بیگانه ستیزی ما ایرانیان است. سیاستهای غلط حمایتی، ملاحظات سیاسی، منافع گروههای ذینفع و .. از جمله دلایل دیگرند.




۱۱ نظر:

ناشناس گفت...

عزلت

حجت قندی گفت...

ممنون

ناشناس گفت...

جای تاسفه که مخاطب عادی رو بهش اطلاعات غلط میدن که این تحریمها باعث پیشرفت هم شده تا حالا. شایدم کسی باور نکنه. بقول یکی ننه جونا بهتر از هر کسی وضع بازار رو لمس و درک میکنن....

محمد گفت...

آیا آزادسازی می‌تونه اثر تحریم‌ها رو خنثی کنه؟ تخمین شما از میزان دقیق تأثیر تحریم‌ها روی رشد اقتصادی چقدره؟ (مثلاً کاهش ۲٪ از رشد اقتصادی؟)

سوپ جو گفت...

چیزی که برای من سوال هست اینه که آیا این تحریم ها می تونه روی پروژه های عمده صنعتی کشور، مثل توسعه فازهای پارس جنوبی تاثیر بگذاره؟

ناشناس گفت...

محمد:

به نظر من نه. آزادسازی می تونه موجب گسترش صنایع بخصوصی بشه. اما صنایعی مانند هواپیمایی واقعا نیاز به برطرف شدن تحریم ها دارند.

در مورد تاثیر تحریمها بر رشد، من عددی نمی تونم بدم. حتی عدد تخمینی دادن هم نیاز به مطالعه داره. ولی مطمئنم که تاثیر بر رشد اون منفیه.

حجت قندی گفت...

به سوپ جو:)

روی پارس جنوبی که همین الان هم اثر کرده. خیلی از شرکتهای خارجی پروژه های خودشون رو توی پارس رها کردن.

محمد گفت...

به ناشناسی که به من جواب داد:
از جوابتان ممنونم.
منظورم من از خنثی کردن اثر تحریم‌ها این‌طور موارد خاص نبود، منظورم اثر روی کلیت اقتصاد هست. یعنی اقتصاد ایران علی‌رغم تحریم‌ها رشد مناسبی داشته باشه.
مثلاً (فقط دارم مثال می‌زنم) تحریم‌ها ۳٪ از رشد اقتصادی کم کنند و آزادسازی ۳٪ اضافه کنه، و بعد بتوانیم با همان میانگین رشد ۵، ۶ درصد همیشگی رشد کنیم. آیا چنین چیزی ممکن یا محتمل است؟

سوپ جو گفت...

به حجت قندی:
بله خیلی از شرکت های خارجی رفتن یا کار رو نصفه رها کردن ولی این به معنی رها شدن کل پروژه نیست.به تازگی 21 میلیارد دلار برای توسعه این فازها قرارداد بسته شده.
سوال من دقیقا همینه،با شرایط تحریم، اجرای این پروژه های جدید, با این وسعت، امکان پذیره؟

حجت قندی گفت...

به محمد:

حرفتون کاملا درسته. سیاستهای اقتصادی درست تا حدی می تونه اثر تحریم رو جبران کنه.

حجت قندی گفت...

به سوپ جو:

اصلا من بعید می دونم که شرکت داخلی وجود داشته باشه که بتونه 21 میلیارد دلار پروژه رو مدیریت کنه. البته امیدوارم که اشتباه کنم و این شرکتها کار رو به موقع تحویل بدند.