۱۳۹۲ آذر ۲۱, پنجشنبه

سهم پرداخت مالیاتی بیستک ها در امریکا

اول اینکه این کلمه بیستک من درآوردی است ( یعنی که من این کلمه را ساخته ام.). بیستک مثل دهک است. بیستک اول، فقیرترین بیست درصد ِ درآمدی جامعه و بیستک پنجم آن بیست درصدی از جمعیت است که بیشترین درآمد را دارد. چند روز پیش سی بی او، که دفتر بودجه کنگره امریکا و موسسه بسیار معتبری است سهم بیستک های درآمدی را در پرداخت مالیات بر روی درآمد در سال 2010 منتشر کرده است.، که عبارتست از:

بیستک با کمترین درآمد:      -6.2%. به عدد منفی توجه شود.
بیستک دوم درآمدی:          -2.9 %   باز هم عدد منفی است.
بیستک میانه درآمدی:      2.9%    که این یکی مثبت است.
بیستک چهارم درآمدی:   13.3%   از کل مالیات درآمدی و  
بیستک پنجم درآمدی:  92.9 % از مالیات درآمدی را می پردازد.

به عبارتی دو بیستک بالا در حدود 106% کل مالیات بر درآمد را در آمریکا می پردازند.
بیستک اول به طور متوسط 8100 دلار مالیات دریافت کرده (نپرداخته بلکه دریافت کرده است.)

البته این آمار مربوط به مالیات بر درآمد فردی است .

پ.ن. یکی از دوستان پیشنهاد داده است که به جای استفاده از بیستک از پنجک باید استفاده شود.  من بیستک را به تبعیت از دهک استفاده کردم، که هم ده درصد است هم یک دهم. مشکل این است که بیستک، بیست درصد است و یک پنجم. و پنجک، یک پنجم است و بیست درصد. ولی در مجموع عبارت پنجک درستتر به نظر می رسد.

۶ نظر:

Unknown گفت...

سلام
اولا این چجوری حساب میشه؟
یعنی اونا دقیقا دهک بندی افراد رو میدونن؟

دوما پس اینکه میگن نرخ مالیات بر درآمد افراد در آمریکا یکسانه چطور با این نتیجه میخونه؟

ممنون

حجت قندی گفت...

سلام ناشناس:
دانستن دهک بندی درآمدی افراد در امریکا و بر اساس فرم های مالیاتی که خود اظهاری است خیلی سخت نیست. به این دلیل که تقلب در اعلام میزان درآمد مجازات سنگینی دارد و کمتر کسی چنین کاری را می کند. انگیزه برای تقلب در اعلام میزان درآمد کم است.

دوم: نرخ مالیات در امریکا کمی پروگرسیو است یعنی با درآمد بیشتر شما نرخ مالیاتی بیشتری می پردازید. اما حتی اگر نرخ مالیات هم یکسان بود، آنکه درآمدش بیشتر بود، مالیات بیشتری می پرداخت.
مثلا با نرخ مالیات ده درصد، انکه درآمدش 1000 دلار است 100 دلار می پردازد و آنکه درآمدش 100000 دلار است 10000 دلار مالیات می دهد . اما اگر آن ادم فقیر مثلا کوپن غذا بگیرد یا از مزایای بهداشتی دولت استفاده کند، در آن صورت انگار به جای پرداخت مالیات، مالیات دریافت هم کرده است.

Unknown گفت...

سلام
من اين پست را در گوگل پلاس اشتراک گذاشتم. دوستان تذکري دادند که به نظرم بجا بود. احتمالا شما به جاي بيستک بايد مينوشتيد پنجک.

Unknown گفت...

سلام
من اين پست را در گوگل پلاس اشتراک گذاشتم. دوستان تذکري دادند که به نظرم بجا بود. احتمالا شما به جاي بيستک بايد مينوشتيد پنجک.

حجت قندی گفت...

به رضا آرا:
به نظر حرف شما درست می رسه. بستگی داره البته از کدوم طرف به قضیه نگاه کنی. اینکه راجع به یک پنجم ها حرف می زنیم یا راجع به بیست درصد ها. مشکل این است که کلمه دهک به قضیه کمک نمی کند که هم ده درصد است و هم یک دهم.
ممنون.

Unknown گفت...

ممنون
فقط من فکر میکردم نرخهای مالیاتی یکسانه در آمریکا
چون اخیرا خیلی بحث ها درگرفت که افراد پردرآمد مالیات بیشتری بدن
اوباما موافق و کنگره مخالف بود
وارن بافت هم موافق بود
پس من بد فهمیدم این ماجراها رو؟

راستی نظر غالب اقتصاددانها چیه؟
چقدر با نظر بوکانان در یکسان بودن نرخ ها موافقن؟