۱۳۹۲ خرداد ۱۹, یکشنبه

به من حق بدهید که احمق باشم.

یکی از بهترین جملاتی که در دفاع از آزادی بیان نقل شده جمله ای است از جان کری در مقابل دانشجویان آلمانی که در امریکا "...تو حق داری احمق باشی اگر بخواهی". به نظر من هم مردم حق دارند احمق باشند، افکار احمقانه اشان را بیان کنند، و مطابق افکار خود زندگی خود را پیش ببرند. البته اینجا حماقت مفهومی نسبی است، به این معنی که صاحب فکر خود را احمق نمی داند بلکه احتمالا افراد با تفکر متفاوت از خود را جاهل می پندارد. مهم این است که به هر فکر و عقیده ای، هر چقدر هم که احمقانه باشد، حق وجود بدهیم. در غیر این صورت آزادی بیان و آزادی مذهب معنی نخواهند داشت. احتمالا بعضی از شما همین نوشته را جاهلانه و احمقانه می دانید اما مهم این است که به من حق بیان این جملات جاهلانه را بدهید. به مصادیق که برسیم، دادن حق آزادی بیان به تفکرات احمقانه مشکل تر می شود. مخصوصا در جامعه ما که همه می خواهند دیگران را هدایت کنند.

بر این اساس اگر:
من رای می دهم. شاید فکر کنید که من احمق هستم، اما مرا محق بدانید که احمق باشم.
من رای نمی دهم، احتمالا یک سیاسی عقب مانده ام، اما به من حق بدهید که عقب مانده سیاسی بمانم.
شاید رای بدهم، شاید هم ندهم، من یک جاهل به امور سیاسی ام، به من حق بدهید که اگر بخواهم همین بمانم.
من روزی پنج بار نماز می خوانم یا شاید هم نمی خوانم.....
من به این که تو معتقدی معتقد نیستم...
من طرفدار جلیلی ام یا که خاتمی چی ام...
من فکر می کنم که تقلب شد، یا که نشد...هر که هستم به من حق بده که احمق باشم. من هم قول می دهم که به تو حق بدهم که عاقل بمانی:)


۲۴ نظر:

Unknown گفت...

خیلی عالی بود
واقعا" لذت بردم به خاطر اینکه اخیرا" از برخی از اظهار نظر ها خیلی حرص میخوردم و تلاش میکردم اون ها رو برگردونم.
اما آقای دکتر حق احمق بودن رو به افراد بدیم بد نیست اما فکر نکنم حق مغرض بودن منطقی باشه.
چون نظر احمق رو میشه برگردوند اما نظر مغرض رو نه.
ضمنا" آقای دکتر مشتاقیم بدونیم کدام کاندید ها به نسبت بقیه بیشتر نظر شما رو جلب کرد.

حجت قندی گفت...

آقا مسعود، ممنون
من تفاوتی بین اینکه شما من رو احمق فرض کنید یا مغرض نمی بینم. با احترام به نظر شما. چون نمی شه نیت مردم رو واقعا دونست. می تونیم با طرف مخالف باشیم حتی اگر مغرض باشه یا احمق. اما حق احمق بودن و حتی مغرض بودن رو باید به مردم بدهیم.

در مورد کاندیداها هم من فقط امیدوارم هر کس رئیس جمهور بشه واقعا مسئله تحریم رو یک کاری براش بکنه. که اون هم البته خیلی بعید و سخت به نظر می رسه.

ناشناس گفت...

درود
بسیار عالی بود
اشکالی ندارد با ذکر منبع منتشر شود؟

حجت قندی گفت...

ناشناس:
خیلی ممنون.
نه به هیچ وجه اشکالی ندارد. خیلی هم ممنون می شوم.

ناشناس گفت...

البته هر کسی حق دارد احمق باشد ولی این به این معنی است که دیگران حق ندارند او را نقد و حتی مسخره کنند.

ناشناس گفت...

البته هر کسی حق دارد احمق باشد ولی این به این معنی نیست که دیگران حق ندارند او را نقد و حتی مسخره کنند.
("نیست" در کامنت قبلی به اشتباه "است" نوشته شده بود)

پس اتو گفت...
این نظر توسط نویسنده حذف شده است.
پس اتو گفت...

دکتر مخلصیم اما شما فقط وقتی‌ توی یک غار با خودت زندگی میکنی‌ حق احمق بودن داری. احتمالا خانومت حق احمق بودن بهت نمیده اگه با حماقتت ثروتت رو به باد بدی. دانشجو‌ها هم بهت اعتراض میکنند اگه سر کلاس احمق بازی‌ در بیاری. همین طور همسایه اگه احمقی بکنی‌ و دیوار مشترک رو خیس کنی‌ ... حماقت اگه فقط روی کاغذه it's Ok اما وقتی‌ عملی‌ شد دیگه it's not
I don't believe that we have rights to be stupid. In fact, we'll be punished for that. It's called taking responsibility for our action.

حجت قندی گفت...

ناشناس: "البته هر کسی حق دارد احمق باشد ولی این به این معنی نیست که دیگران حق ندارند او را نقد و حتی مسخره کنند. "

با شما کاملا موافقم. البته توجه بفرمایید که مسخره کردن شما هم ممکن است به دید مسخره شونده کاملا احمقانه به نظر برسد. ولی او هم باید به شما حق بدهد که احمق باشید.

حجت قندی گفت...

پس اتو:

حرفتون درسته. ما داریم راجع به آزادی بیان و عقیده حرف می زنیم. اجتماع حق داره رفتار افراد رو، اونجایی که به دیگران هم مربوط می شه، رگوله کنه. آزادی عمل در هر جامعه ای محدودیت هایی داره و باید داشته باشه. اینکه یک جامعه آزاد هست یا نه البته موضوعی جداست.

Reza Mahani گفت...

Very true. Every individual is entitled to his/her opinion without any restrictions. Our thoughts and beliefs are NO ONE ELSE's business. As for our decisions and
,actions, we would like to stay within the limits of laws otherwise we face possible consequences, lol

We want to give ourselves the freedom before asking anyone else to respect ours

I hope this makes sense, but thanks much for writing this anyway, it was very timely

حجت قندی گفت...

Thanks Reza for your opinion.
I did not understand this sentence though:

We want to give ourselves the freedom before asking anyone else to respect ours

Unknown گفت...

آقای دکتر پرسشی انتخاباتی داشتم.در برنامه ی نامزد ها آقای جلیلی برای اصلاح نظام بانکی گفتند که نرخ گزاری سود بانکی مبتنی بر بانکداری ربوی هست.آن ها بر آنند تا سیستم مشارکت در سود و زیان طرح توسط بانک را اعمال کنند به گونه ای که مشتری دقیقا" در سود و زیان طرح سرمایه گزاری شده سهیم باشد و البته ادعا میکنند همواره سود پرداختی به سپرده گزار از میزان حقیقی آن کمتر است.
در نقطه ی مقابل دکتر قالیباف در برنامه هاش برای سیستم بانکی کشور آزاد سازی نرخ سود سپرده ها رو وعده داده.
میخواستم بدونم شما به عنوان یک کارشناس کدوم یک از این دیدگاه هارو میپسندید؟

پس اتو گفت...

No! That's my point that we are not allowed to be stupid because our stupidity will cost our society. Example of it is our parents who exercised based on their brainless desire and their children are suffering for 34 years now. If you like to say we have freedom of speech there is no need for metaphor.

حجت قندی گفت...

آقای مقیمی:

کل سیستم پولی و بانکی در ایران نیاز به یک خانه تکانی دارد. حرف زدن از اصلاح بانکی بدون اینکه بانک مرکزی در سیاست ها خود تجدید کند خیلی راه به جایی نمی برد.

حجت قندی گفت...

پس اتو:

I don't know how to respond to you. really.

شیکاگو گفت...

ممنون از مطلب خوبت. این مدت تنها مطلبی بود که از خوندنش اعصابم خورد نشد.
فکر میکنم در مورد نظر پس اتو بشه اینجوری گفت:
حماقت ما خیلی وقتا با گذر زمان مشخص میشه، مثل خرید سهام تو بورس میمونه، بعضی وقتا فکر میکنی یه سهم خوب خریدی، ولی بعداً میبینی چه قدر ضرر کردی و یا برعکس. این حماقت میتونه جمعی صورت بگیره حتی. اما چیزی که میتونه جلوی حماقت رو بگیره، گردش آزاد اطلاعات و نقد نظرات مختلف است. اون حماقت ناگواری هم که شما مثال زدی، یکی از مهمترین دلایلش، سانسور بود. اگر اجازه میداند نظرات همه ، هر چند احمقانه بیان بشه، افراد دیگه فرصت نقد کردن اون نظر احمقانه رو پیدا میکردند و جلوی همه گیز شدنش رو میگرفتند.

Unknown گفت...

آقای دکتر من به هر کسی حق میدهم احمق باشد به شرطی که زمانی که از حماقتش لطمه خورد اگر زبان به اعتراض و شکایت و ناله بگشاید یه تو دهنی مکم نثارش کنم.
مثل دیروز،مردم حق دارند به رئیس جمهور محبوبشون رای بدن اما اگر دو سال بعد کسی گفت «این چه وضعشه»یا «شب میخوابی صبح بیدار میشی همه چی گرون میشه»به من حق بدید اون روز بهشون بگم«خود کرده را تدبیر نیست»

ناشناس گفت...

اصل زیر هم به اون اصل اضافه کن تا دنیا گلستان بشه:
اگر به نظرت یک نفر داره احمقانه ترین کار دنیا را انجام میده حتی یک لحظه هم فکر نکن که اون آدم احمقه چون حتما برای خودش دلایل قانع کننده ای داره

حجت قندی گفت...

نیام: خیلی ممنون از نظرتون. کاملا موافقم که اینکه بعضی تصمیمات عاقلانه هستند یا نه را آینه زمان مشخص می کند.

حجت قندی گفت...

آقای مقیمی: اجازه بدهید که من با شما مخالف باشم. به نظر من مردم در را ی دادن اجازه دارند که به هر کسی رای بدهند و البته همانطور که نیام ذکر کرده، و شما هم به نحوی این مطلب رو ذکر کردید، عاقلانه یا احمقانه بودن تصمیمها گاهی با زمان مشخص می شه. پس اجازه بدهید که مردم گاهی احمق هم باشند.

حجت قندی گفت...

ناشناس: حرفتون کاملا درسته.

رضاکیانی موحد گفت...

عقیده ی کاملا درستی هست. نتیجه ش هم این میشه که به مردم آلمان حق بدیم که گوساله ای مثل هیتلر رو بیارن سرکار و هیتلر هم بزنه خوار مادر مردم جهان (و البته مردم خود آلمان، رو سرویس کنه.
احمق بودن احمقها اغلب به تصمیمات احمقانه ختم میشه و تصمیمات احمقانه اغلب به دوستی های خاله خرسه.

من نه احمقم و نه به احمقها اجازه می دم که احمق بمونند.یا احمقها باید رفتارشون رو اصلاح کنن(که شک دارم بتونن) یا من اگر فرصت داشته باشم با یه کلت کالیبر 45 یه تیر توی مخشون خالی می کنم. شما می خواهید بگید که من یه فاشیستم؟ عیب نداره. من یه فاشیستم. تنها چیزی که الان حسرت ش رو می خورم اینه که من الان پیش شما نیستم چون اگه بودم دهانه ی کلتم الان توی دهان شما بود. چه کنم دیگه؟ بالاخره من غیر از فاشیست بودن احمق هم هستم و شما به احمقها حق می دهید که احمق باشند.

رضاکیانی موحد گفت...

خدا به دور. بسکه عصبانی بودم خودم هم نفهمیدم چی گفتم!شرمنده. پس هم احمق م هم فاشیست و هم عصبی