۱۳۹۰ تیر ۲۷, دوشنبه

مقایسه ایمنی ماشین در ایران و امریکا

این مقایسه شهودی است و نه چندان علمی. دوستان مکانیکی می توانند نظر بهتری درباره ایمنی ماشین در ایران و امریکا بدهند. اول به این ویدئو نگاه کنید که مقایسه ای است بین دو اتومبیل شورولت، یکی ساخت سال 1959 و دیگری ساخت سال 2009. توجه کنید که شورولت قدیمی سنگین تر است و از نوع ماشینی است که در ایران به محکم بودن معروفند. در تست تصادف بین این دو، که بوسیله انستیوی ایمنی بزرگراههای امریکا انجام شده، قسمت جلو ماشین شورولت جدید (به گونه ای طراحی شده است که) تمام ضربه ناشی از تصادف را جذب می کند و قسمت کابین ماشین سالم می ماند. ماشین قدیمی این ویژگی را ندارد. کابین ماشین فرمش را از دست می دهد که همین برای سرنشینان ماشین بسیار خطرناک است.
حالا به این تصاویر یک تصادف در ایران نگاه کنید که در آن دو اتومبیل که ظاهرا یکی ساخت داخل (پراید) و دیگری یک بنز است تصادف کرده اند. سوال این است که چرا ماشین ساخت وطنی به طور کامل دفرمه شده ؟ چرا سقف ماشین کاملا از بدنه جدا شده اند؟ چرا بدنه این ماشین ها تا این حد ضعیف درست شده است که در تصادف به طور کلی از هم می پاشد؟ توجه کنید که کابین ماشین خارجی به نظر سالم مانده است.... استانداردهای ایمنی ما کجایند و تا کی باید بهای چنین استاندارهای ضعیفی را با جان خود بدهیم؟

۵ نظر:

Unknown گفت...

احتمالا نیروهای امداد سقف ماشین رو برای بیرون کشیدن سرنشینان بریدن.
تفاوت قیمت این دو خودرو، بیشتر از ده برابر قیمت خودرو ارزان‌تره اما با وجود این، مقایسه‌ی بین دو خودرو هم‌قیمت خارجی و وطنی هم نتیجه‌ی به نسبت مشابهی داره.

Purple گفت...

من عموما نوشته های شما را دوست دارم و دنبال میکنم اما فکر میکنم در این مورد شما منصفانه قضاوت نمیکنید. در اینکه صنعت خودروی ایران روزگار خوبی ندارد و به مشتری توجه چندانی ندارد و از انحصاری بودن بازار سو استفاده میکند شکی نیست.

اما در همین امریکا هم بسیاری از مدلهایی که به بازار می‌آیند از نظر ایمنی وضعیت ایده آلی ندارند. من این را چند وقت پیش که دنبال ماشین بودم فهمیدم. شما میتوانید خودتان بروید اینجا و مدلهای مختلف را ببینید. مثلا نیسان سنترا
http://www.iihs.org/ratings/ratingsbyseries.aspx?id=587
یا میتسوبیشی میراژ
http://www.iihs.org/ratings/ratingsbyseries.aspx?id=374

خیلی ها در تصادف از بغل امتیاز خوبی ندارند.

حجت قندی گفت...

عباس:
حرف شما درسته. به نظر بعدش سقف رو برداشتن. اما ماشین از هم پاشیدس.

حجت قندی گفت...

purple:

حرفتون کاملا درسته که ماشین هایی در امریکا هستند که مثلا پنچ ستاره ایمنی رو نمی گیرن. اما همین ماشین نیسان سنترای قراضه رو بزنید به یه پراید ساخت داخل ببینید چی می شه. مسئله اینه که ایمنی ماشین اولویت شرکتهای داخلی نیست و باید دید چرا؟

رضاکیانی موحد گفت...

من که از ماشین و اینها سردرنمی یارم فقط می دونم همین پراید که الان از نظر همه ما حقیره یه زمانی با نام فورد و در آمریکا تولید می شده و حتما کلی ازمایش وامتحان رو از سرگذرونده که بهش مجوز ساخت دادن. این هم مدرکش
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Festiva