۱۳۸۷ مرداد ۲۳, چهارشنبه

چرا مردم امریکا رئیس جمهورهای احمق انتخاب می کنند؟

چرا مردم امریکا از انتخاب رئیس جمهورهای خیلی باهوش گریزانند؟ بوش در حرف زدن دچار مشکل است. مثلا به این و این ویدئو نگاه کنید. ریگان هم آدم باهوشی نبود. متوسط نمرات ریگان در دانشگاه C بوده است. مک کین هم در حرف زدن دچار مشکل می شود و در دانشکده نیروی دریایی از آخر و در میان بیش از 800 نفر، نفر چهارم بوده است. در این میان رئیس جمهورهای حتی باهوش امریکا هرگز از هوش خود حرفی به میان نمی آوردند. مثلا نقل است که آیزنهاور در تبلیغات ریاست جمهوری خود از عکسی استفاده می کرده است که او را کمی احمق تر از آنچه هست نشان دهد. کلینتون هم که بسیار باهوش است و دقت و هوش او را می توان در مصاحبه هایش با مجری های باهوشی مثل چارلی رز دید وقتی به شهرهای کوچک امریکا می رود بسیار ساده حرف می زند. یا اوباما هرگز در تبلیغات انتخاباتی خود از اینکه مدرک از دانشگاه هاروارد دارد و استاد دانشگاه بوده است و یا اینکه به عنوان رئیس مجله بسیار معتبر Harvard Law Review انتخاب شده بوده است حرفی نمی زند. نخبه بودن (یا الیت بودن) در انتخابات امریکا به معنی تماس نداشتن با مردم عادی است و نکته منفی حساب می شود.
نقل است و نظر سنجی ها هم چنین نقلی را تائید می کند که مردم امریکا به رای دادن به فردی که در تصورشان بتوانند با او آبجو بخورند متمایل ترند. توجه به این نکته مفید است که آبجو خوردن در امریکا کار چندان به اصطلاح با کلاسی نیست. با کلاس ها شراب خوارند. نخبه و کلاس در ذهن مردم به هم مربوطند.
رفتار کاندیداهای انتخاباتی امریکا را که ببینید از همین رویه پیروی می کند. به بار شهرهای کوچک می روند و آبجو می خورند. مثلا در این فیلم هیلاری کلینتون با لیوان یک بار مصرف آبجو می خورد (ویدوی دیگر). یا اینکه کاندیداها به غذاخوری های عادی سرکوچه می روند و غذاهای به اصطلاح بنجل (junk) می خورند.
در تماس نبودن با مردم در امریکا برای یک کاندیدا جرم بزرگی است. مثلا یک بار یک خبرنگار از رودی جولیانی (کاندید جمهوری خواهان) پرسیده بود که شیر گالنی چند است و او پاسخ داده بود 1.5 دلار. درحالی که قیمت شیر حدود 4 دلار بود. همین پاسخ را اصحاب رسانه به اصطلاح پیراهن عثمان کردند که او نمی داند مردم چه می کشند.
نکته تکمیلی اینکه مردم از رئیس جمهورشان انتظار دارند که مشاوران و وزیران بسیار باهوش داشته باشد یا افرادی که به عنوان قاضی دادگاه عالی انتخاب می شوند همگی بسیار باهوشند. مثلا پوالسون که وزیر خزانه داری است بسیار باهوش است و می داند که در اقتصاد این ملک چه می گذرد. بوش احمق است اما تمام مشاورانش، رئیس بانک مرکزی امریکا، و قضات عالی بسیار باهوشند.

۱۹ نظر:

ناشناس گفت...

پست جالبی بود. فقظ این بنده حقیر بعد از مدتها زندگی در بلاد کفر هنوز نمی دونم عرق یعنی چی. تو این ویدئو هم خانم کلینتون آبجو میل می فرمایند. و نکته دیگر اینکه این ویدئو در یک هواپیماست نه بار شهر کوچک

حجت قندی گفت...

ناشناس عزیز:
نکته جالبی رو اشاره کردی من به دنبال این کلمه آبجو می گشتم.
درسته که ویدئوی اولی هواپیماست ولی کی دیده که یه نفر تو هواپیما با لیوان یک بار مصرف ابجو بخوره. اینها فیگور های تبلیغاتیه. دومیش تو بار هستش.
ممنون از کامنت.

ناشناس گفت...

فكر نمي كنم كم تواني در سخنوري، لزوما به معناي كم هوشي باشد!

حجت قندی گفت...

آیدین عزیز:
اتفاقا بعضی از جمهوری خواهها در امریکا همین نظر رو دارند و برای بعضی افراد این نکته واقعا صدق می کنه.
ضمنا این بحث احمق بودن بعضی از رئیس جمهورهای امریکا بحث جدی در امریکا است چیزی نیست که من اختراع کرده باشم.
مرسی از کامنت.

ناشناس گفت...

دموکراسی يعنی همين! اين مردم عادی هستن که بايد يکی رو بپسندن نه نخبگان! توی همين ايران خودمون هم شرايط همينه... مثلن امام خمينی هم موقع سخنراني، در حد شعور مردم حرف ميزدند، درسته؟ احمدی نژاد هم همينطوريه! اين يکی از مشکلات اصليه دموکراسيه! چون انتخابات بر اساس راي اکثريت مردم کار ميکنه، نامزدهای انتخابات هم بايد خودشونو تا حد امکان "مردمي" نشون بدند. حالا توی آمريکا بايد بری با مردم کوچه آبجو بخوري، توی ايران هم بايد با جوراب سوراخ بری در مراسم افطار مستضعفان شرکت کنی و با دست پلو بخوري!

حجت قندی گفت...

ناشناس عزیز:
حرف شما کاملا درسته. بحث من هم یه بحث پازیتیو هست به این معنی که مشاهده و نظرسنجی در امریکا می گه که مشاوران رئیس جمهورهای امریکا از خودشون به مراتب باهوش ترند. بحث نرماتیو اینه که بگیم آیا این خوب هست یا بد. که من به اونش اصلا کار ندارم.

ناشناس گفت...

من هم فک نمی کنم نمرات در دانشگاه و یا داشتن مشکل در حرف زدن مسئله ای باشه که شما اینقدر بزرگش کردید ، اگر به این چیزا باشه ، رئیس جمهور های این مملکت همین ایران خودمون را می گویم ، باید خیلی احمق تر از اینها باشند ، وقتی که مدرک های دانشگاهی را کاغذ پاره های بیش نمی دانند ، مردم چیزی را در دمکراسی انتخاب می کنند که معدل تفکر جمعی است و قتی که رییس جمهور های انتخابی توسط ایشان را احمق فرض می کنید ، توهین به تفکر جمعی یک کشور هست ، بهتره به این نکات توجه کنید!

حجت قندی گفت...

پویای عزیز:
عین عبارت "چرا مردم امریکا رئیس جمهورهای احمق انتخاب می کنند؟" را من از گفته کریس متیو که یک مجری برنامه تلویزیونی در امریکاست کپی کرده ام. کریس متیو حدود یک سال پیش این مسئله را در برنامه تلویزیونی اش مطرح کرد و البته اولین نفر نبود. اخیرا همین عبارت را در واشنگتن پست دیدم. در هر دو از عبارت stupid استفاده شده بود. بنابراین بکار بردن این کلمه رو در امریکا کسی توهین تلقی نخواهد کرد. من صد البته قصد توهین به مردم امریکا را ندارم که در میان آنها زندگی می کنم و خیلی از دوستانم امریکایی هستند. اما کم کم دارم فکر می کنم که کلمه احمق ذهن عده ای را از اصل مطلب که اصلا مطلب نرماتیوی نست (به این معنی که کار به خوب و بد مطلب ندارد) منحرف کرده است و همه تصور می کنند که من در مورد مردم امریکا به قضاوت نشسته ام که به هیچ وجه چنین نیست.

حجت قندی گفت...

اگر یک نفر دیگر بگوید که این عبارت احمق توهین آمیز است، من تیتر را عوض خواهم کرد که به اصل بحث صدمه نخورد.

ناشناس گفت...

سلام . من وبلاگ شما رو پيوسته مطالعه مي كنم و لذت مي برم و آفرين مي گم به قلم و دانش شما . پست هاي بسيار خوبي مي نويسيد . آره اين موضوع مهمي است . اين كه رييس جمهور آمريكا بتونه نظر عوام رو جلب كنه و با مردم آمريكا در تماس باشه . اين هم كاملا درسته كه مشاوران و وزرا از افراد باهوش هستند . دقيقا بر عكس ايران . كانديداي رييس جمهوري ايران از مدارك خود و خانواده و جد و آبادش حرف مي زنه و پوسترها و تبليغات رسانه اي اون كاملا بر حول اين محوره . از سوي ديگر وزراي انتخابي هم كه واقعا نخبه هستند !!!!
موفق باشيد

حجت قندی گفت...

رضای عزیز:
خیلی ممنون از لطفتون.

ناشناس گفت...

حجت جان! من هم صد در صد با نظر شما موافقم... نکته من اين بود که اين مشکل فقط مخصوص آمريکا نيست. مردم ايران هم مثل مردم آمريکا، فرانسه و خيلی جاهای ديگر به رييس جمهورهای احمق (يا باهوش احمق نما!) گرايش بيشتری دارند و اين گرايش در چند سال گذشته بيشتر شده. دليلش ميتونه اين باشه که در گذشته فقط گروه معدودی از مردم ( که بيشتر از نخبگان جامعه بودند) در انتخابات شرکت ميکردند. در صورتيکه با گذشت زمان، شرکت در انتخابات تقريبن همگانی شده... پس طبيعيه که نتيجه انتخابات هم به ميانگين شعور مردم نزديکتر باشه

ناشناس گفت...

خدا وکيلی احمدی نژاد بيشتر به سيستم فکری ميانگين مردم ايران نزديک تره يا خاتمي؟ عبارت "احمق" هم اصلن توهين آميز نيست... واقعيت تلخيه که الان تو ايران هم داره اتفاق می افته!

ناشناس گفت...

آقا این تیترتون توهین آمیز بید...لول...حالا ببینم عوضش می کنی یا نه...لول

ناشناس گفت...

مشكل اينجاست توي ايران هر كي بالا مره فكر مي كنه خودش باهوشه و بقيه نه واسه هممينه وضع مجلس و دولت و... اينه. بدتر از همه خود مردم هم فكر مي كنند كسايي كه قلمبه حرف مي زنند بيشتر حاليشونه غافل از اونكه ...؟؟

ناشناس گفت...

چطوری مشهدی!
همون مشهدی هستی که من فکر میکنم هستی؟
(چطوری می دونی که من کدوم رو می گم:))

ناشناس گفت...

پس اونا هم مثل ایرانند به کسی رای می دند که عامی تر حرف بزنه

حجت قندی گفت...

درسته مش دونالد:
پیچیده حرف زدن یک نکته منفی بزرگ در انتخابات هست.

محمد حسن سلیمانی گفت...

مطلب جالبی بود
البته بعضی تعابیر جالب نبود!